donderdag 10 maart 2011

Van zaaien en zaailingen

minibel tomaat
Er zit inmiddels al een heleboel in de aarde of zaaipotjes en er komt ook al het een en ander boven de grond.
minibel (l); Spaanse peper (r)

Hoe snel dat gaat zag ik gisteren: om 10 uur waren er twee zaailingen van de minibel tomaat zichtbaar: een in elk zaaipotje. Vier uur later, om 14 uur waren het er vijf: drie achter en twee voor.


Er zijn inmiddels twee kleine sprietjes groen gegroeid uit aubergine zaad en 1 klein bolletje groen is zichtbaar rechts van de minibel - dat is Spaanse peper.

radijs
Buiten zag ik gisteren beweging - zoals ik dat noem - in een van de closetrolletjes met lathyruszaad en de radijs is al een stuk verder. Ik zaaide het op 11 februari en op de 20e logde ik beweging. Vandaag zijn het al echte plantjes. 

radijs
De koude bak is vervangen door een doos in een plastic bak maar radijs kan tegen kou en heeft er schijnbaar niet onder te lijden.

Eerder deze week zaaide ik gele pluksla, eikenbladsla en rucola zowel hier in de nieuwe bakken als in de vruchtbakken van vorig jaar op het terras bij mijn moeder. 

Kleine vierkante plotjes die bij mijn moeder voor de winterprei kwamen te staan die ik ook alvast zaaide terwijl ik de sla hier in een bak combineerde met snijbiet. 

Gisteren zaaide ik, de maankalender volgend, vruchtgewassen. Vruchtgewassen zijn volgens de reguliere tuinbouw gewassen als tomaat, paprika en aubergine maar in de biodynamische landbouw behoren er alle groentes onder die bovengronds groeien en in de vrucht zaden produceren. 

Dat zijn dus behalve de traditionele vruchtgewassen die ik vorige week al in zaaipotjes deed ook erwten en peulvruchten alsmede komkommerachtigen. 

bak C onder en achter
bescherming tegen vogelvraat
Gisteren zaaide ik in bak F, helemaal in het hoekje van het landgoed extra tuinbonen en nieuwe erwtjes en kapucijners. Zodra de lathyrus groot genoeg zijn gaan er ook een aantal van deze sweetpeas in bak C. 

Tegen vogelvraat zette ik er een rekje uit een oude koelkast langs, drapeerde wat oude sinaasappelnetjes over de aarde en knoopte meer van het groene anti-vogellint dat zo prettig wappert in de wind.

Binnen deed ik nog wat van het nieuwe tomatenzaad in zaaibakjes zodat er nu twee soorten tomaten in de maak zijn.

Ik ben er nog niet helemaal uit maar ergens dit weekend gaan de aardappels in zakken. Vorig jaar had ik twee aardappelzakken. In de ene zaten twee uitgelopen aardappels en in de andere vier. Twee aardappels leverden achttien knollen op en de zak met vier aardappels gaf een oogst van 31. Grappig. 

Op dit moment heb ik er vijf en negen liggen. Die zullen verdeeld worden over drie of vier zakken: een hier en twee of drie bij mijn moeder - ik weet nog niet of ik drie of vier aardappels per zak zal doen om het verder maar niet te hebben over het verdelen of bijeenhouden van de vijf van het andere soort. 

Op dezelfde dag als de aardappels gaan de sjalotten van vorig jaar de grond in - te vroeg maar vooruit. 

knoflook in bak B
Verder heb ik nog flink wat uitgelopen knoflook en die doe ik ook in aarde. De knoflook die ik afgelopen herfst pootte doet het - zo te zien - nog steeds heel goed.

Erna volgen bloempootdagen. Dan ga ik aan de slag met de dahlia's en irissen en ik zal de rozen bij mijn moeder gaan snoeien. 

Knoflook is goed voor rozen. U raadt het al: een aantal van de knoflookteentjes zullen bij de rozen gepoot worden.

Kate
10 maart 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten