donderdag 24 maart 2011

B H F I G C E

landgoed 24 maart 2011
B H F I G C E - het klinkt als, tja als wat...? Het zijn de bakken van de balkondeur naar de hoek van het landgoed en terug.

Bak B, de witte bak direct naast de deur is waar de artisjok probeert te overleven, geflankeerd door knoflook. Ik zal er ook dit jaar nasturtium hebben en wie weet doen de zonnebloemen het dit jaar aan deze kant van het balkon wel.

Ernaast, in bak H, heb ik al zomerwortelen gezaaid en rode ui en lente ui. Ook pootte ik er de sjalotten van vorig jaar - het is een gok of ze nog iets zullen doen maar wat is dat niet? De gekortwiekte salie doet het goed.

Gek, ik heb er geen foto's van genomen maar de sla in bak F is aan het opkomen, de gele pluksla eerder dan de eikenblad sla. Bij mijn moeder op het terras, ook daar loop ik achter met het maken van foto's had ik naast deze slasoorten ook rucola gezaaid en die is daar als derde opgekomen. Hier en daar heb ik straks vierkantjes gezond groen.

Van de snijbiet is nog niets te zien maar ik zag, onder de cloches, het eerste rode sprietje - teken dat de rode biet naar boven komt. De spinazie die ik bij mijn moeder naaset de snijbiet zaaide, bijna een zwarte Curverbak vol, komt ook goed op.

Morgen is het weer bladzaaidag en ik ben van plan opnieuw sla en andere groene bladgroentes te zaaien. Vraag me niet waar er plaats voor is maar ik heb nog posteleinzaad liggen dat ik erg graag uitbundig zou willen zaaien :-).

bloem over bak H
En bloemen, ik kan niet wachten tot ik bloemzaad de grond in kan jagen. Ik verlang naar de kleuren, de geuren en het weldadige van bloemen. Ik heb momenteel, geheel onverwacht, een heel fel bloemetje dat uit het spaanbakje aan een lange steel over bak H ligt. Prachtig! Geen idee wat het is maar ik geniet*.

rups op tuinbonen
Het is meer dan nodig dat ik mijn landgoed vol zet met tagetes en calendula, nasturtium en al die andere bloemen die bepaalde insecten aantrekken en andere wegjagen. 

Ik haalde, voor de verhuizing van de tuinbonen, al een rups van het blad. 

slak
Later, toen ik met mijn bakken in de weer was, ontdekte ik een grote rups. Fascinerend te zien hoe hij zijn huisje verliet en zijn voelsprieten liet zien terwijl ik hem op de foto zette. [edit: ik lees net dat dat ogen op steeltjes zijn :=)]

Op het terras van mijn moeder zaten mini-slakjes op een plantenpot. Het is en blijft onmogelijk de gewassen voor 100% te beschermen tegen deze en andere 'plagen' maar ik heb vorig jaar hier op het landgoed geen slak gevangen dus wellicht dat de bloemen hebben geholpen.

dahlia
De afgelopen dagen was het bloemplantdag, de dalende maan zorgt ervoor dat de energie van de plant naar de wortels gaat. Ik heb dan ook mijn dahlia's opgepot. 

Ik had twee soorten gekocht bij de Hema - Dahlia Decoratief Blue Boy en Dahlia Topmix Roze. Van elk had ik twee knollen. 

Al weken had ik mij verheugd op het splitsen van de knollen zodat ik meer dan twee planten zou krijgen maar helaas, de knollen waren niet dusdanig dat ik ze kon splitsen. Wellicht kan ik er zodra ze uitgelopen zijn wat stekjes van nemen.

Iedere dag doe ik wel iets en het landgoed heeft min of meer zijn vorm voor 2011 aangenomen. Wat mij nog het meest verbaast heeft, als ik op de afgelopen dagen terugkijk is dat ik van de ene minuut op de ander besloot de compostbak weg te doen.

De materie die had moeten composteren bleef te nat en de bak stond in de weg. Wat er in zat heb ik in lege potgrondzakken gedaan en die weer in afsluitbare opbergdozen. Een staat onderin het rek en de ander ervoor. Hierop staat een kleinere bak waarin ik voorlopig mijn groen en bruin materiaal stop. 

Geen idee hoe het verder zal gaan. Ik wil nog steeds dolgraag zelf compost maken, het idee mijn groente- en tuinafval ergens kwijt te kunnen, spreekt me zeer aan maar het moet wel ergens toe leiden.

Al met al ben ik tevreden over de staat van het landgoed. Het is niet meer zo'n chaos: ik kan weer op en neer lopen zonder eerst drie of vier bakken te moeten verplaatsen. En, heel belangrijk, er is voldoende plaats voor een stoel naast bak B en voor de deur om in de zon te genieten van alles wat er is en komen zal. 

Heerlijk!

Kate
24 maart 2011

* inmiddels weet ik dat dit een muurbloempje is :-)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten