donderdag 2 juni 2011

Tuinbonen geplukt, knoflook opgerooid

Gisteren plukte ik de eerste twee tuinboonpeulen. Helaas was ik rond etenstijd niet thuis en aangezien de peulen 's avonds laat toch wat slap aanvoelden heb ik de boontjes maar gedopt en rauw gegeten :-).

Eerder op de dag rooide ik opnieuw een knoflookbol op. Het loof hing slap en was bijna volledig bruin. Het is een bol met zo te zien ca. vier tenen. 

Meer volwassen dus dan de vorige knoflookbollen die ik oogstte. Ik heb er nu nog drie in de grond. Hoe langer ze in de aarde blijven, hoe groter de bollen zullen zijn.

Ondertussen bloeien de eerste pronkbonen, slabonen, erwtjes en aardappels. De peultjes die ik op 21 mei jl. zaaide komen boven de grond. Gisteren zaaide ik nog eens wat extra zomer- en winterwortelen en daarna - mijn geheugen liet me in de steek - deed ik het nog eens over :-).  Dat wordt uitdunnen - als deze wortels tenminste wel door mijn dichtgeslagen aarde heen willen of kunnen ploeteren.

Een paar dagen eerder zaaide ik ook wat postelein bij. Het trucje met de postelein: warmte en water - ergo: de glasplaat er zoveel mogelijk op, heeft nl. geholpen. Eindelijk zie ik meer dan twee blaadjes boven de aarde. Lang niet genoeg voor een maaltijd natuurlijk maar rauw smaakt deze groente ook lekker.

De komkommer staat nog steeds onder een cloche maar is eindelijk aan het groeien. Ik kocht vandaag op de bloemenmarkt een nieuw zakje Broumana F1 aangezien ik vorig jaar zo'n rijke oogst heb mogen binnenhalen.

De courgette is, denk ik, met knopvorming bezig. De foto is klein maar de plant is echt al bijna van monsterachtige proporties :-). Nee hoor, ik geniet van het blad en de plek in bak H lijkt goed gekozen.

Bij dezelfde firma waar ik het courgettezaad gekocht heb, de firma Van Zoomeren op de bloemenmarkt aan het Singel te Amsterdam, kocht ik vanmiddag venkelzaad. Net als het courgettezaad is dit van een Engels zaadhuis: Fennel (Florence) Chiarino. 

Bij alle Nederlandse zaadhandelaren lijken bijna uitsluitend een en hetzelfde ras verkocht te worden: Fino en men hamert erop vooral pas na de langste dag 21 juni, te zaaien. Dit Engelse ras - zo noem ik het maar, geen idee of het inderdaad de juiste typering is - kan vanaf mei gezaaid worden. Dat is fijn want ik ben ongeduldig :-). 

Klein probleempje kan zijn: waar ga ik het zaaien? Knolvenkel behoort tot de wortelachtigen en indien mijn wortelen niet aan zouden slaan is bak H een goede optie hoewel venkel mag niet volgen op wortels, selderie, peterselie of kervel maar wanneer de wortels niet zijn aangeslagen lijkt me dat geen probleem. 

De combinatieteeltlijsten echter stellen dat venkel het beste alleen in een pot of plot geteeld wordt aangezien ze niet goed samengaat met vele planten. Ik heb geen plaats voor een groot-genoege bak of pot. Hmm... Ik wacht het nog even af. 

De volgende wortelzaaidag is 9 juni en zolang kan ik wachten en denken en eventueel kan ik altijd besluiten dom-blondje te spelen :-).

Kate
2 juni 2011

p.s. 9 juni 2011:
vandaag heb ik 2 venkelzaadjes in de aarde gedaan. Een in de opzet in bak A waar mijn worteltjes maar niets lijken te willen doen. Daar staat de venkel in elk geval een beetje afgeschermd en in de rest van de bak komt later de prei. 

Het andere zaadje deed ik na enig denken in bak B. Daar was nog een gaatje en in H, zie boven, groeit de courgette zo hard en wil ik toch nog iets proberen te krijgen dat op worteltjes lijkt. Ik hoop dat de venkel zich gedraagd, op termijn twee fijne knollen zal geven en niet vervelend zal zijn voor de andere gewassen.

Kate
9 juni 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten