zaterdag 2 april 2011

Winkelen

Nu, in het voor mij tweede moestuinseizoen heb ik al bij diverse firma's zaden gekocht. En dit seizoen, moestuinieren is duidelijk een hit of is het een hype?, kan dat zelfs bij AH. Bizar vind ik dat maar goed...

Gisteren ontving ik, toch nog onverwacht snel - als je een kleine maand snel mag noemen - mijn bestelling bij de webshop van Vreeken's Zaden. Een keurig pakketje met zaadjes in prachtige verpakking en met zelfs een gratis zakje zaad :-).

Gratis is altijd goed en ik had het zeker slechter kunnen treffen met mijn zakje "Bijzondere pepers Caribbean Blend". Maar liever had ik geen administratiekosten ad €3,50 want wat moet ik met meer - en scherpere - Spaanse pepers?

Behalve van het kopen ben ik natuurlijk ook van het zelf prepareren van zaad en dat is misschien nog wel leuker dan kopen want nu ik al een tijdje moestuinier is dat kopen soms best lastig.

Het meeste zaad kocht ik, vorig jaar, bij de Praxis en dat was van het merk Buzzy Seeds. Goed, betrouwbaar zaad zo is gebleken met voor elke groentesoort wel een aantal keuzemogelijkheden al keek ik daar vorig jaar niet zo naar.

Prei zag ik echter niet, of te laat en dat kocht ik bij een andere bouwmarkt - geen idee meer welke. Mijn geweldige komkommerzaad haalde ik volgens mij bij een tuincentrum. Het waren nakomertjes, laat bedachte wensen die een reden tot winkelen gaven.

Phacelia vond ik nergens en toch las ik er overal over. Het is een groenbemester die goed is voor de aarde, prachtig bloeit en daardoor bijen aantrekt. Nergens te koop! Behalve bij Helza Hobby Zaden. Het was mijn eerste online zaadaankoop.

De site oogt minder spectaculair dan die van andere sites en nergens stond een bankrekeningnummer waar ik een nogal vinnige - ik? vinnig :-)...? - opmerking over maakte in mail. De eigenaar van de site was binnen een paar uur aan de telefoon om e.e.a. uit te leggen. Ongekend!

Het zaad arriveerde - opnieuw niet oogstrelend - in ruime hoeveelheid in plastic verpakt zonder zaaiinstructie. Jammer maar daartoe heb ik gelukkig het internet en zo'n telefoontje is wat mij betreft waardevoller dan prettig ogende verpakkingsmaterialen.

Online winkelen langs de diverse aanbieders van zaad is, vind ik, fantastisch leuk. Ik kan me voorstellen dat mensen vroeger likkebaardend door de zaadcatalogussen heen bladeren, ze mee naar bed namen zelfs :-).

Op enig moment besloot ik dat ik courgettes wilde telen. Ten slotte is dat een succes bij vele moestuinierders en een van de weinige groentesoorten die ik nog niet uitgeprobeerd heb. 

Mijn broer keek mij onthutst aan: 'ik hou niet zo van courgette'. Slecht als ik ben :-) zocht ik desondanks naar een goede courgetteplant voor op het landgoed, dat wil zeggen geschikt voor buiten, liefst klimmend maar in elk geval compact. 

Als altijd zocht ik eerst in het Engels, Brits Engels want dat ligt het dichtst bij ons qua klimaat. Er zijn wel een aantal soorten die voldoen aan mijn wensenlijstje en de namen schreef ik op.

Black Forest, Midnight, Tromboncino, Tromba di Albenga - helaas, what's new?, op de Nederlandse markt zijn ze niet of nauwelijks te vinden en rechtstreeks kopen in de U.K. is lastig zonder credit card. Jammer dan.

Ik vergat de courgettes tot ik een paar weken geleden met buitenlandse vrienden over de Bloemenmarkt liep. Daar zag ik tot mijn verrassing overal zaadjes te koop. 

Ik ben er later alleen, lekker rustig rondsnuffelen gaat alleen het beste, teruggegaan maar was mijn lijstje met namen allang weer vergeten. Er was veel te koop, gerangschikt per leverancier dus niet echt handzaam zoeken. Ik vroeg advies en kreeg dat. 

En zo ben ik de trotse eigenaar van Endurance zaad. Het is een courgette type speciaal ontwikkeld voor teelt in potten. Stond niet op mijn lijstje, is wel afkomstig van de grootste zaadhandelaar van de U.K. en ligt op mijn tafel zonder verzend- en/of administratiekosten, zonder lange levertijd. 

Ik weet waar ik voortaan met mijn speciale wensen naartoe ga hoewel dat mij ongetwijfeld voor keuzeproblemen zal stellen. Ik kocht bij de Hema de twee soorten Dahlia's in het schap. 

Later zag ik bij de diverse bedrijven waar ik kwam, tientallen soorten om uit te kiezen. Ik zou niet weten welke ik zou moeten nemen. Je kunt schoonheid vinden in beperking.

Laat ik dat - de beperking en de schoonheid erachter - nu net nodig hebben...

Kate
2 april 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten