zondag 3 april 2011

Omhoog!

stokken in bak C
Er is ritme in tuinieren. Ongepland, niet over nagedacht maar vandaag was het de dag dat er stokken in de aarde gingen om de opkomende tuinbonen, kapucijners en met name de erwtjes in bak C steun te geven - net zoals ik dat vorig jaar deed.

En net als vorig jaar heb ik netten gespannen waar die nog niet hingen: het stukje tussen het rek en de hoek van het landgoed omdat het daar nu tegen vogelvraat beschermd moet worden. 

tuinboon in bloei
Sorry, ik gun vogels - op duiven na - van alles maar mijn landgoed is te klein om het principe: "een voor de vogels, twee voor mij" in de praktijk te brengen. Daarom ook heb ik nieuw vogeldraad gespannen en als wapperende wimpels aan de hoogste toppen van mijn stokken geknoopt.

Het landgoed heeft aan hoogte gewonnen en in de bakken zie je dezelfde beweging. Van alles komt op en groeit, groeit en de eerste tuinboon bloeit :-). Geweldig! Dat is dus een van de exemplaren die ik op 3 oktober vorig jaar zaaide.

slakken barrières in bak C
Alles in bak C gaat hard nu het zaait ontsproten is. Dag na dag zie ik groei, vandaar ook mijn actie met de klimstokken. De jonge plantjes poog ik tegen slakken te beschermen middels sinaasappelnetjes, koffiedrap, gruis van eierschalen en haar-uit-de-borstel op de aarde.

melkwitte tulp in G
De bak voor C, het bloembollenveld bak G doet zijn naam eer aan nu er drie tulpen open of bijna open zijn. 

Prachtig gezicht die melkwitte tulp die gisteren bij warm weer met horizontale bloemblaadjes in de zon lag te bakken en vandaag gewoon nog een dag haar schoonheid toont.

De lathyrus is al bijna tegen de glasplaat van de koude bak aangegroeid. Op 10 april is het bloemplantdag en dan gaan ze o.a. in bak C de aarde in. 

lathyrus in koude bak
Ook mijn moeder die altijd mijmert dat lathyrus de enige bloem was die zij zaaide, krijgt er een flink aantal - het leeuwendeel want mijn bak C is nu al aardig vol.

En ach... ik kan nog wel een tijdje doorgaan want het is blijkbaar groeizaam weer. De zaailingen in het kasje op de vensterbank wachten met smart op de vruchtplantdagen (13 april vanaf 13:00 t/m 15 maart). Dan zal ik ze verspenen en eigen, grote potjes geven.

prei
De zomerwortels in bak H heb ik uitgedund en de lente ui in de rij ernaast is ook zichtbaar als groene sprietjes net als de prei in het kleine bakje bovenop het rek. In bak A is het plastic van de aarde af nu de postelein gekiemd is evenals de cloches die het zaaisel van rode biet moesten helpen en beschermen in bak F.

Alles groeit, alles reikt naar boven: omhoog, omhoog - laat niets je tegenhouden. Eergister zaaide ik bloemen en morgen is het bladzaaidag. Op 5 en 6 maart kun je misschien nog net wat extra vruchtgewassen zaaien en de twee dagen erna kan dat met wortelgewassen.

Vanaf 9 maart is de maanbaan dalend, eindigt de zaaitijd en begint een nieuwe plantperiode. Tuinieren volgens de maan is ook het volgen van een ritme hoewel dat ritme me nog niet natuurlijk afgaat en ik met diverse agenda's op schoot lijstjes maak van wat er wanneer moet gebeuren.

Het zorgt er in elk geval voor dat ik min of meer georganiseerd te werk ga en gedoseerd, met voldoende tijd om van het landgoed te genieten en niets te doen - zoals gisteren. 

bak G (02-04-11)
Ook vandaag was een dag in rood gekleurd: ongunstig om te zaaien of te planten - vandaar dat ik rust nam en me slechts met het creëren van randvoorwaarden voor groei en bloei bezighield. Ik moet zeggen, ook dat was uiterst ontspannend en zeer bevredigend. 

Morgen zaai ik in bak G tussen de bloembollen uit de nieuwe zaaizakjes fuchsiakleurige snijbiet "Magenta Sunset" en eenpersoons slakropjes "Tom Thumb". Ik wil ook nog wat rucola zaaien, dat heb ik hier op het landgoed nog niet gedaan, en daarvoor is een hoekje in bak B beschikbaar.


Kate
3 april 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten