vrijdag 15 april 2011

Tomatenzaad winnen

Het was weer tijd voor een experiment. Een hele tijd al had ik in gedachte wat ik wilde maar gek genoeg moest ik me nog haasten om op tijd voorbereid te zijn.

Tomaten, daar draaide het om. Ik wilde al tijden een iets andere tomaat bij de kers- of balkon- of cherrytomaatjes in de vorm van pottomaat Minibel en Maja Balkontomaat die ik gezaaid en gisteren verspeend had.

Een van de opties, na zaad kopen uiteraard, was het zelf winnen van zaad. Je gebruikt daarvoor het liefst geen supermarktfruit en als je van eigen planten zaad wilt winnen, dan verdienen zaadvaste soorten de voorkeur boven de F1-tjes.

In het kort komt het erop neer - ik zeg het hier even hoe ik het begrepen heb - dat F1 zaad en zaad-van-groente-uit-de-supermarkt als het al opkomt, een andere vrucht of groente geeft dan die van waaruit je begon. 

Enfin, ik ben een leek en ik experimenteer graag dus ik doe gewoon wat ik denk en ook een beetje wat gemakkelijk is. 

Dus plantte ik uitgelopen aardappelen die ik bij de supermarkt kocht. Immers, wat moet ik met een hele zak pootaardappels? En ik stopte knoflookteentjes van een van de vele bollen uit het netje van de super in aarde en ook dat lijkt te werken.

trostomaten van AH
Gisteren nam ik dan eindelijk de tijd om zaad te winnen of te bewaren - hoe zullen we het noemen? - uit "eigen" tomaten. Tomaten, trostomaten van Albert Heijn, die gewoon in het schap liggen op een plasticje in een plasticje. 

Op het plastic staat dat het trostomaten zijn uit Holland maar welke soort dat staat er niet, kan er misschien ook niet staan gezien het feit dat het een eenheidsproduct moet zijn om bij AH in het schap te belanden.

Mooi rood waren ze al lagen ze al enige dagen in de groentelade van mijn koelkast - ongetwijfeld niet de beste plek zijn om een maximum aan smaak en geur te leveren maar ja...

Er zijn voor zover ik weet twee methodes om zaad te winnen uit tomaten: gisting en zand - zo noem ik het maar. De meeste methodes online leggen uit hoe het gaat met het gistingsproces. Ik zou zeggen: zoekt en gij zult vinden.

Aangezien ik geen tijd heb om drie dagen te wachten, in stank en fruitvliegjes en omdat ik toevallig een hele zak zand heb staan, is mijn keuze snel gemaakt.

tomatenzaad spoelen
Je snijdt de tomaat doormidden en haalt met een lepeltje de zaadjes uit de vrucht en doet ze in een zeef. Vervolgens spoel je het vruchtdrap of -vocht en andere onrechtmatigheden zoveel mogelijk weg onder stromend water.

nat zaad in zand
Je legt ze op een plat bord dat bedekt is met een stukje keukenrol en strooit er rijkelijk fijn zand overheen zodanig dat alle zaadjes aan alle kanten met zand bedekt zijn. Je kunt ze daarna buiten neerzetten waar het lekker waait maar waar er geen kans op vocht of regen is.

Zo'n conditie kan ik mijn zaadjes niet bieden en daarom zette ik het zaad licht maar niet in het directe zonlicht, koel maar niet koud weg en vanmorgen liet ik ze - ik was thuis en kon bij regen direct ingrijpen - nog even buiten nadrogen.

Ik moest weg en zette het bord weer binnen en na het eten, ongeveer 24 uur nadat ik de tomaat geslacht had voor het zaad was ik klaar om te zaaien. Lekker snel en redelijk probleemloos.

droog zand, droog zand
Het zaad is zaaiklaar als het zand droog en zeg maar "als nieuw" gemakkelijk door de gaten van je zeef wegloopt en het gele, bij mij waren ze iets rood, zaad achterblijft. Een beetje zand om het zaad is overigens niet erg als je gaat zaaien.

zaaiklaar tomatenzaad
Het zaad heb ik in halve wc rolletjes gevuld met potgrond gelegd en toegedekt met zaaiaarde: twee zaadjes per rolletjes, zes rolletjes in een bakje en dat in een van de vensterbankkasjes.

Ik zei al, ik had haast. In diverse zaaikalenders staat half april, 22 april in Velt, als laatste zaaidatum voor tomaten. De volgende vruchtzaaidag is pas 24 april - ach ja, ik weet een kniesoor... 

Maar toch, vandaag was het nog vruchtplantdag. Ik heb vandaag gezaaid en eventueel kan ik de 24e ook nog wat in potjes doen. Ik heb het overgebleven zaad in een koffiefilter met daarop een omschrijving van wat erin zit in een plastic gripzakje - zakje met druksluiting - opgeborgen bij mijn andere zaad.

De trostomaat die ik vandaag zaaide is en was een experiment. Wellicht is het helemaal niet een goed ras om buiten te telen - want hij komt natuurlijk buiten op het landgoed. Wellicht heb ik bij de zaadbewerking een fout begaan. Wellicht had ik beter zaad kunnen kopen.

Maar toch ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik ben blij dat ik weer iets nieuws uitgeprobeerd heb. Ben blij dat ik niet stil sta, blijf leren, blijf experimenteren. 

Dat is voor mij persoonlijk, naast het aanschouwen van het wonder van de natuur, een van de drijfveren om te tuinieren. Het daagt me uit creatief te zijn en intelligent en liefdevol en te voortdurend te leren.

Zo'n trostomaat zal een heel andere plant worden dan de Minibel pottomaat waarmee ik al bekend ben en dat was ook mijn wens. Ik zal moeten dieven en aanbinden en uitknijpen. Ik kijk ernaar uit. 

Ik kijk uit naar rode tomaten net zo mooi maar anders dan in het schap bij Albert Heijn.

Kate
15 april 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten