dinsdag 19 april 2011

Belofte

koude bak: prei (l.b.), komkommer,
courgette, slabonen (r.b.),
pronkbonen (r.o), tagetes (l.o)
Er hangt belofte in de lucht. De belofte dat er snel plantjes, bloemen, oogst te genieten zijn en er is al zoveel moois...

De koude bak, bovenop het rek - een sinaasappelkistje bekleed met piepschuim en afgedekt met een glasplaat uit een oude koelkast - doet wat het moet doen.

tagetes zaailingen
Interessant is het te merken hoe het zaad dat vorig jaar nog 100% opkomst gaf, dit jaar een stuk minder krachtig is: van de zes tagetes zaadjes zijn er drie opgekomen.

regenpijpbakje met
campanula (achter) en tagetes (voor)
Een van die zaailingetjes heb ik, erg vroeg want ze had slechts twee eerste "echte" blaadjes, in een nieuw bakje gezet. Ik noem het het regenpijpbakje.

Vorig jaar aan het eind van het seizoen gekocht met fikse korting, waarschijnlijk vanwege de blauwe kleur, in een set van twee. 

nasturtium
Het eerste regenpijpbakje hangt, omdat het nu eenmaal niet echt op de gewenste hoogte bleef hangen, onderaan de regenpijp op de onderste richel van de pijp. Ik had hem liever wat hoger gewild i.v.m. de hopelijk flink klimmende nasturtium en courgette eronder, maar ja...

De nasturtium is al heel herkenbaar, klein als hij is. Leuk hoe elke plant al zo vroeg aan zijn eigen bladvorm te herkennen is. Ik heb er daar, linksachter in de hoek van bak B onder het regenpijpbakje, twee gezaaid en hoewel ik iets van groen zie voor het zaailingetje kan ik niet zien wat dat groene sprietje is.

courgette zaailing in koude bak
Ervoor, bij het blauwe label, heb ik begin april - veel en veel te vroeg - een courgettezaadje in de grond gestopt. Voor de zekerheid heb ik er ook alvast een in een closetrolletje in de koude bak gezaaid en die is vandaag, in een dag, van niets naar een ontrollend blad gegroeid.

Ach, wat groei er al niet? De iris komt overal bovengronds, zinnia ook. De tagetes die ik rechtstreeks in bak G zaaide is al een echt plantje - ik denk tenminste dat het tagetes is waarvan ik denk dat het het is. 

Paascactus
En binnen, staat mijn Paascactus op springen. Na jaren zonder bloei had ik een tijd geleden een eerste grote knop die nog uitkwam ook. 

Daarna heb ik de plant verhuisd naar onder het schuine raam en het is een pracht! Vol met knoppen die iedere dag voller worden en morgen zijn de eerste twee bloemen daar. Wat een timing zo net voor Pasen!

Met Pasen verandert het tuinritme weer terug van plant- naar zaaidagen. 

Vanmiddag was een bloemplantdag die ik naar volle tevredenheid benutte door o.a. de twee overgehouden campanula plantjes te delen - of heet het splitsen? - en her en der te planten.

Morgenochtend is nog een bladplantdag en dan probeer ik wat rozemarijn te stekken van de plant die bij mijn moeder staat. Dat probeerde ik al eerder zonder succes. Halverwege de middag kun je alvast bladplantjes zaaien. Ik denk dat ik dat maar vlug doe want ik loop achter met de kolen: boerenkool en spruitkool. En ik wil nog een keer wat koriander zaaien - ook dat lukte nog niet.

De dagen tot 24 april kun je beter niets doen en dat is maar goed ook want er moet natuurlijk wat voorbereid worden voor Pasen. Op Paaszondag tot 15:00 uur kun je vruchtplantjes zaaien en dan heb je een paar dagen, nl. tot en met dinsdag de tijd om wortelgewassen te zaaien. 

Zalig Pasen!

Kate
19 april 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten