dinsdag 21 juni 2011

En het is zomer...!?

tomaat minibel bij mijn moeder
Vanmorgen, geroffel op de ruiten, ramen, bladeren, vloer alles nat. Donkere luchten die soms breken hetgeen een prachtig gezicht is maar ik trek mijn spijkerbroek aan, een t-shirt, een trui - mijn winterdracht want het is zomer.

Al die regen doet het landgoed goed al zouden de temperaturen wel wat hoger mogen. De minibel tomaat bloeit als eerste van de drie tomaatsoorten die ik heb staan hier en op het terras bij mijn moeder.

Her en der pluk ik iets - te weinig om zelfs maar van een handvol te spreken maar het blijft leuk en misschien blijf ik te ongeduldig, pluk ik te vroeg. Ik denk dat de tuinbonen uitgeoogst zijn maar zeker weten doe ik het niet.

jungle 2011 op het landgoed
bak I met achter hekje slabonen
Geven tuinbonen een tweede pluk? Of een derde zoals erwtjes? Of kan ik de stengels afsnijden zodat er lucht komt in bak C? Ik denk dat ik het gewoon ga doen. De wortels laat ik zitten, die geven waardevolle voedingsstoffen terug aan de aarde.

Eerlijk gezegd, ik heb te veel gezaaid, te veel gepoot - het is een jungle :-). Lekker groen dat wel maar ik mis de bloemen. Keer op keer zaaide ik zinnia en nu eindelijk lijkt er hier en daar iets op te komen. Juffertje-in-het-groen: niets van te zien van al dat zaad en opnieuw hebben de zonnebloemen het moeilijk.

irissen in bak B
Volgend jaar ga ik alles voorzaaien, dat is mijn besluit want ik kan het niet aanzien en ik wil gewoon meer dan wat ik heb. Wat ik heb is niet weinig hoor, ik zou niet moeten klagen. 

De drie irissen in bak B bloeien wit en de nasturtium begint ook. Dat omlijst met lathyrus en courgette bloemen en de bloei van de pronkbonen en nog steeds een enkel viooltje maken dat ik niet zou moeten zeuren :-).

poppy in hangbakje
De courgette bloeit maar vooralsnog is het alleen de mannelijke bloem. Dat is de bloem met de slanke steel. Het vrouwtje heeft een bolling onder de bloem waar de courgette groeit. Beide moeten open zijn om bevruchting tot stand te brengen. Het is een kwestie van tijd. In dit geval ben ik niet zo ongeduldig :-).

Maar de poppy, ik heb twee plantjes: een in bak H, verstopt onder de salie en eentje in het ronde hangbakje, geen knopvorming te zien. En van al het aparte bloemenzaad dat ik kocht is niets opgekomen. De geranium heeft wel knopjes. 

aardbeien
Opnieuw striemt de regen langs de ramen. Het is zomer en ik zet de thermostaat omhoog. Engeland is in de ban van Wimbledon en over een paar dagen kan ik hele mooie grote aardbeien oogsten. Wordt het toch nog zomer.

Kate
21 juni 2011





Geen opmerkingen:

Een reactie posten