zaterdag 14 augustus 2010

Het goud van de aarde

Het halve landgoed moest ik ervoor ontruimen, de compostbak uit de weg net als de emmer tot de rand gevuld met regenwater, maar ik heb aardappels gerooid! 

Achttien mooie gele piepers, zeven ervan van het formaat krieltje, liggen te drogen op de aarde zodat hun velletje stevig kan worden - niet dat dat nog echt nodig was, maar toch. Twee dagen moet je ze met rust laten anders bestaat de kans op buikklachten. Ik kan wachten. 

Het vreemde is, zak 1 die ik als eerste wilde aanpakken omdat ik die als eerste had gevuld en omdat er al weken bij het watergeven een aardappeltje zijn kopje boven de aarde uitstak, bleek bij nadere inspectie nog niet oogstbaar. 

Handen in de aarde, woelen, wroeten, voelen - je handen en onderarmen worden zwart ja, en je nagels en nagelriemen en kloofjes en rimpels ook, jammer dan, het is maar aarde - het bleek tevergeefs want ik vond niets. Het loof was me ook nog te groen, ook een teken dat ik beter nog kon wachten.

Zak 2 gaf betere resultaten en die heb ik dus omgekeerd in een grote plastic teil die net naast de zak paste - zo groot is het landgoed :=). Wat een genot het goud in de overigens heerlijk luchtige aarde te vinden. 

Ik had zelfs ook met deze bak nog wel even kunnen wachten want ik vond diverse lichtgele speldenknopjes die, als ik geduld had betracht, vast tot krielformaat waren uitgegroeid. Maakt niet uit. Ik ben tevreden met mijn buit.

Op het einde ging het nog even fout, nou ja wat heet fout. Ik was vergeten dat ik op de bodem van alle kistjes en dus ook van deze zakken een laag kleikorrels heb gelegd. Natuurlijk eindigde ik met een mix van korrels en aarde wat niet echt de bedoeling is. Als een ware Cinderella heb ik aarde en korrels stuk voor stuk gescheiden.

Bij het uitplanten van al mijn zaailingen eerder dit jaar heb ik de korrels gewassen, gedroogd en in de oven op 220ÂșC een half uur laten bakken op bakpapier om ze zo te ontsmetten. Ik denk dat het verstandig is, zeker omdat ze uit aardappelgrond komen, dat weer te doen. 

Ja, ik weet ik kan heel goedkoop een nieuwe zak kleikorrels kopen en de gebruikte weggooien maar pfff, er is al genoeg afval in de wereld. Waarom zou ik daar nodeloos aan bijdragen?

Mijn volgende klusje wordt het oogsten van de eerste worteltjes. Beetje afhankelijk van hoeveel het er zijn en hoe groot ze zijn zal ik de wortelen uit de eerste dan wel uit beide 'wortelverhogingen' in bak 6 oogsten. 

Samen met nieuwe aardappelen van eigen grond en bijvoorbeeld een sliptongetje zal dat vast weer een koningsmaal opleveren.


Kate
14 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten