maandag 17 oktober 2011

Cosmos reikt naar de hemel

Cosmos Sensation
Laten we het hebben over de cosmos - nee, niet over het heelal maar over de bloem, de eenjarige die ergens tussen juli en september had moeten bloeien volgens het pakje en alle beschrijvingen die ik lees op het internet.

Het zaad van de Cosmos, Cosmos bipinnatus of Cosmea, kocht ik bij de Hema: Cosmos Sensation gemengd staat er op het pakje en het toont bloemen in mooie tinten van roze en in het wit.

Ik begon te zaaien rond de electrabuis in bak F begin mei en herhaalde dat een maand later en nog eens op 20 juni zoals ik dat ook in de linkerhoek van bak F deed. 

De aanhouder wint want uiteindelijk groeide er een lange rechte steel met fijn varenachtig blad. Een aanwinst qua hoogte, textuur en kleur maar zonder bloemen.

Ze groeide iedere dag. Het pakje zegt dat ze 120 cm hoog kan worden. Gisteren heb ik haar gemeten - met een duimstok, jazeker - en ze was 190 cm. Vandaag is ze zichtbaar hoger. Ze toornt boven alles uit.

cosmos in de knop
En kijk, na een eerste bloemetje op 27 september jl. zit ze nu vol in de knop. Iedere dag hoop ik dat ze me zal geven waar ik al zolang op wacht: nieuwe bloemen in nieuwe kleuren en iedere dag laat ze me langer wachten.

Ik hoop, ik bid, ik verwacht gewoon dat ze zich zal tonen in al haar pracht. Ik denk dat het zal gebeuren maar je weet het niet waar het de cosmos betreft :-). 

Hoe dan ook, wat er ook zal gebeuren ik vind het groeiproces en eigenlijk alles aan de bloem leuk. Zodra er nieuws is, zal ik dat uiteraard delen.

Kate
17 oktober 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten