maandag 3 oktober 2011

Ui in bloei


Dit is een bloeiende ui op het terras van mijn moeder. Ik nam de foto op 22 september jl.

Uien zijn tweejarigen. Dat wil zeggen dat ze in het eerste jaar de uien geven en in het tweede jaar bloemen.

Vandaar dat je als je een uitgelopen ui plant het niet doet voor de oogst. 

Maar, de bloem was, is mooi - hij bloeit nog steeds - en na de bloei kun je het zaad gebruiken om er volgend jaar wel uien van te krijgen.

Gezien mijn ervaringen met het zaad van rode ui - gewoon gekocht zaad - zal ik daar maar niet aan beginnen. Alhoewel... :-).

Iets boven de aarde zit een verdikking in de stengel van de bloem. Geen idee wat het is of zou moeten zijn. Als ik eraan denk zal ik hem opensnijden na de bloei.

Ook hier op het landgoed had ik overigens half februari een uitgelopen ui geplant maar aangezien ik te veel van het loof heb gebruikt in mijn koken, heeft zich hier geen bloem gevormd.

Al met al was het een leuk experiment en zeker voor herhaling vatbaar!

Kate
3 oktober 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten