woensdag 12 oktober 2011

Grootbloemige winterviolen

Viooltjes zoals ik had op 22-04-11
Al dagen ben ik op jacht naar - wat ik nu weet zijn - grootbloemige winterharde violen.

Ik bezocht de Praxis - zowel een groot als een klein filiaal, de Gamma, Hornbach, Intratuin, Tuincentrum Het Oosten - ik zocht in de omgeving van Amsterdam en ik vond niets.

Iedere zaak had, heeft viooltjes. Hele kleine, amper zichtbare bloempjes. Daar heb ik niets aan. 

Viooltje op 22 maart 2011
Ik wil grote ogen die me aanstaren in grijze wintermaanden, vlammend geel dat door de mist heen vecht, paars met wit desnoods - welke kleur dan ook maar ik wil handgrote violen en niet het grut dat voor iets meer dan €1,00 per tray van acht of tien of meer plantjes te koop staat in karrenvol.

tray viooltje op de Praxis site
Tuurlijk zijn die karren vol - niemand wil ze! Vandaag liep er een echtpaar dezelfde route als ik: binnen langs die karren, turend bovenop en in het midden, naar buiten door de stromende regen waar ook iets stond. 

Ja, iets groter dan een halve centimeter hadden ze bij de Praxis, voorgeplant in een bak. Ook dat wil ik niet. Ik wil groter en zelf bepalen hoe en waar ik ze uitplant. Losse ronde bruine plasticen bakken heb ik inmiddels voldoende, daar wil ik niet voor betalen. Tjemig. 

Hoe onnozel dit aanbod als je ziet met hoeveel bombarie de viooltjes worden aangeprezen op hun website. Ja, dat zijn de violen die ik wil maar ze hebben ze niet. De man bij de Praxis die ik erom vroeg, zei het eerlijk: nee, hij verwachtte niet dat ze nog zouden komen en hij had er ook maar heel weinig gehad dit jaar.

Men krijgt een zending en blijkbaar was het merendeel van de zending het kleine grut. Bosviooltjes zijn het. Prachtig voor in het bos maar niet geschikt voor een Landgoed. Echt niet geschikt. Jammer dan.

En nu? De patio cyclaam van enige weken geleden heeft het loodje gelegd en vorig jaar hielden ze het ook niet lang dus mijn vertrouwen in cyclamen is niet groot. 

Toch wil ik kleur deze winter. Gillende kleuren die de winterdepressie bevechten. Ik wil geen besjes of ander gefriemel. Ik wil grootbloemige violen!!!

Kate
12 oktober 2011

De foto van de tray viooltjes stond op de Praxis site, maar dat is niet wat er in de winkel aangeboden wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten