zaterdag 24 september 2011

Bloembollenveld in wording

Vandaag was het zonnig en droog, vandaag was het bloembollendag. Lekker gevoel. Er zijn ruim 150 bollen in de grond verdwenen waarvan het merendeel bij mijn moeder in de borders op haar terras en een paar hier op het landgoed.

Tulpen
Ik had een zak van 100 gemengde tulpen gekocht - Triumpf Gemengd. Gisteren liep ik over de Bloemenmarkt en bij elke kraam lag deze zak, telkens voor een iets andere prijs. Het maakte me bijna chagrijnig te merken dat ik nou niet bepaald origineel was geweest met mijn aankoop vorige week. Maar ja, niets meer aan te doen en ze zullen het vast goed doen.

tulpenbollen
Op de verpakking staan de verschillende kleurvarianten die in de zak zitten: donkerrood, lichtrood, roze, cerise, geel, zwart, rood-wit, rood-geel. Een bont gezelschap dat 40-45 cm hoog zal worden. Dat bonte is op zich wel leuk. Ik weet dat ik tegen dat ze bloeien, in april of mei, snak naar kleur.

Net Google ik even op de naam van de tulp en ik lees - natuurlijk weer op een buitenlandse site - dat Triumpf tulpen de grootste en belangrijkste tulpensoort is. Met bloemen in elke kleurtint en met de traditionele tulpvorm. Verder, en dat is mooi om te weten, schijnen ze goed bestand te zijn tegen slecht weer en doen ze het goed en lang in de vaas. Prima tulp dus. Niet zeuren dat die hele Singel ermee vol ligt :-).

De aarde in de twee verhoogde borders bij mijn moeder was hard, doorworteld, droog. Ik krabde mijn nagels van de vingers. Volgend jaar moet ik toch maar een bollenpoot-ding kopen.  Ik heb de bollen uit de losse pols op de aarde gelegd - nou ja, gegooid - zodat er een mooie, natuurlijke verdeling ontstond en daarna gepoot.

De bakken waren nog druk bezet met tomaten en andere zomerplanten die nog niet weg kunnen waardoor ik nogal wat bollen overhield. Met dat overschot heb ik later op het landgoed in bak G - het oude bollenveld, schrik niet, een stuk of zes bollen gepoot. Verder her en der nog een enkele bol. Wat er nu nog over is, acht bollen, gaat terug naar mijn moeder en in de aarde zodra de zomerplanten weg kunnen.

Dubbele tulpjes gemengd
Naast deze traditionele en misschien een beetje strenge of saaie tulp, ik had de buitenlandse informatie nog niet ter beschikking toen ik door het tuincentrum liep, kocht ik een zakje van tien gemengde dubbele tulpjes. Ze bloeien ook in april, mei en worden 25 cm hoog.

Eigenlijk had ik ze voor hier op het landgoed gekocht maar ze zien er zo schattig uit, dat ik ze mijn moeder niet wilde onthouden en dus heb ik ze eerlijk gedeeld. Hier op het landgoed heb ik ze in een nieuwe hangpot gepoot, samen met andere bloembolletjes. Die pot, ik noem hem P, staat nu nog bovenop het rek en zal daar wellicht blijven staan. Geen idee.

Narcissen
Narcis Carlton
Dat ik dit jaar narcissen heb gekocht, komt eigenlijk door Gardners World, het tuinprogramma van de BBC. Ik zag er vorig jaar al een item over botanische narcissen, oude rassen met andersvormige kelken dan die "ordinaire" trompetters waar ik eigenlijk niets mee heb. Enfin... Wat kocht ik dus? Juist! Een gele trompetter: Narcissus Carlton. Veertig stuks in een net.

Op twee na, gingen ze voornamelijk in de border op het terras onder de hazelaar, waar het bosachtig is. De andere twee nam ik mee naar huis :-). 

Narcis Carlton
Eentje ging in het bollenveld G, de ander zit verstopt in de hoek van bak A, waar nu nog een Nasturtium groeit. Bak A staat prominent in het midden van het landgoed voor de bakken die tegen het hek staat dus goed zichtbaar.

Omdat ik toch ook een wat specialere narcis wilde, heb ik twee zakjes van vijf Rip van Winkle gekocht. Dit is dus wel een botanische narcisje, zelfs geclassificeerd als een mini narcis. Mooi met dubbele bloem. Beetje pioenroosachtig. Hij wordt 25 cm hoog.

narcis Rip van Winkle
Ben erg benieuwd hoe ze zullen zijn. Om eerlijk te zijn, ik kon ze niet goed meer identificeren toen ze hier waren en ik hoop dat ik ze goed gepoot heb. Dat wil zeggen: goed zichtbaar, niet verdwijnend achter andere bloembollen.

Krokus en sneeuwklokje etal
Alle bollen die in de loop van het jaar door de aarde op de borders op het terras van mijn moeder worden gespuugd, neem ik mee. Oorlogsbuit. En zo had ik een klein doosje met gemengde bolletjes waarvan ik denk dat het vooral sneeuwklokjes en krokus betreft met wellicht een tulpenbol ertussen. 

Deze bolletjes heb ik verdeeld over mijn bakken. Drie staan er langs de rechterrand van bak A, er zitten een paar in het nieuwe bakje P, ik heb iets in B gegooid en vast ook nog wel iets in G.

Eranthis - winter akoniet
Eranthis hyemalis, winter akoniet
Tenslotte, had ik nog twee zakjes van 15 Eranthis Hayemalis aangeschaft. Winter akoniet. Toevallig de week voor ik ging kopen behandeld op Gardners World. Een bodembedekker die 10 cm hoog is met hele kleine gele bloempjes die als eerste van alle bollen bloeit ergens vanaf januari tot maart. Ze moeten een dag weken, las ik ergens op het net en dus staan ze nu in water. 

Maar, ongeduldig als ik ben, heb ik er wel al een aantal in bak P gestopt. De overige zal ik vooral onder de hazelaar bij mijn moeder strooien en poten. Daar worden ze van de zomer niet gestoord door andere planten en kunnen ze zich leuk vermeerderen. Hier zal ik er misschien ook nog een paar poten. Ik kijk wel wat ik overhoud.

En dat was de bollenpootdag 2011. Ik moet me overigens zeer inhouden want ik wil gewoon meer. Meer bollen, kleuren, vormen, hoogtes en bloeiperiodes. Maar er is geen ruimte meer. Echt niet. 

Overigens zag ik in een van de bakken waar vorig jaar anemoon en ranonkel is gepoot dat het groen van ik meen een anemoon opkomt. Net als vorig jaar. En wellicht dat het dit keer wel tot bloei zal leiden. Ik was erg teleurgesteld geen enkele felgekleurde anemoon of ranonkel in bloei te hebben gezien en heb ze dit jaar maar niet opnieuw gekocht.

Kate
24 september 2011 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten