dinsdag 13 september 2011

Bloemen en vruchten

zonnebloemetje
Het blijft raar met het weer: nu hebben we al twee najaarsstormen achter de rug en nu pas bloeit er een heel klein zonnebloempje. Ik neem maar aan dat het een zonnebloem is, kan ook nog een zinnia zijn maar die heb ik vorig jaar niet in het geel gezien dus ik gok op zonnebloem.

cosmos
Nu pas is er eindelijk een knopje te zien in de cosmos, goed kijken, ergens in het midden van de foto, niet eens bovenop de sterkste, centraalste stengel. Geen idee wat het zal geven, of het iets zal doen. De zinnia's zijn nog zonder knoppen. Ik verwacht niet meer dat die nog zullen komen.

paprika Yolo Wonder
De paprika doet het daarentegen goed maar de pepers zijn nog groen. De tomaten kleuren ondanks de kou en het gebrek aan zon. Toch heb ik vandaag de eerste, leeg geplukte tomatenplant, die van de Minibel tomaatjes, uit de aarde getild. Nu zal het niet lang meer duren voor de bakken leger en leger worden want ook de courgette is geen lang leven meer beschoren.

alcea zaailingen
En dan is er het zaad van de Alcea, stokroos, "gejat" van de vele planten langs de grachten. Iets ervan heb ik gezaaid en het komt op. Net als de cosmos verlangt het een arme grond - geen idee nog waar ik ze zal uitplanten. Dat kan nu of in het voorjaar maar liever nu want zo'n bakje waait vast weg als de echte winterstormen losbarsten.

Voor na de winter heb ik bloembollen ingeslagen. Wellicht meer daarover in een volgend bericht maar voor nu kan ik zeggen dat er tulpen en narcissen zullen groeien, akoniet, sneeuwklokjes en krokussen. Leuk! 


Kate
13 september 2011

2 opmerkingen:

  1. Hi Kate!

    Wat goed dat je toch nog een knop in de kosmos hebt. Ik had eind augustus op de valreep nog wat kleine bloemen.
    Ik had hetzelfde met mijn tomaten als jij. Heb wel even gegoogled, want al mijn planten gingen dood. Wellicht komt het door de natte zomer: http://www.moestuintips.nl/ziekten_en_plagen/phytophthora_in_tomaat.php

    Groetjes,
    Nathanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Nathanja,

    Ja, kan heel goed kloppen. Het gekke is, dat was een tros en de volgende ziet er prima uit en kleurt prachtig rood.

    Naast kosmos zag ik vandaag een piepklein knopje in een van de zinnia's. Het zal toch niet waar zijn...

    Groetjes,

    Kate

    BeantwoordenVerwijderen