zondag 25 september 2011

Voorbereiding op de winter

cyclamenbakje 25-09-2011
Ik weet niet goed hoe ik het pakkender moet neerzetten dan zo: het leukste van vandaag was de vondst van een eikeltje in het cyclamenbakje.

Gisteren toen ik onder de hazelaar narcissen pootte vond ik al een paar eikeltjes maar ik schonk er geen aandacht aan. Ik haalde wel enkele aanzetjes tot eikenbomen weg, een enkele zelfs al redelijk stevig geworteld. 

eikeltje
Vandaag toen ik even op het landgoed rondliep en me afvroeg of ik winterakoniet in het cyclamenbakje wilde of niet - toch maar niet want er komen nog viooltjes en gisteren heb ik al een paar bollen in het bakje gestopt - op een of andere manier hand op aarde viste ik er een eikeltje uit.

Ik vroeg aan mijn broer: 'wat verstopt eikeltjes' en hij antwoordde: 'eekhoorntjes'. Grijns. Nee, dit stadsmeisje weet echt wel dat ik die niet hier op en rond het landgoed rondspringen.

Ik Googlede - zo ben ik - en bingo: Vlaamse Gaaien, die verzamelen eikels in de aanloop naar de winter. Er zitten hier Vlaamse Gaaien in de buurt. Sinds deze zomer vind ik ze minder leuk dan voorheen. Ik zag er een met een piepjong vogeltje in zijn/haar klauwen. Een hoop gekrijs, het vogeltje is vast opgegeten.

Roofdieren zijn het! Groot en luidruchtig. Geen idee hoe of wanneer ze op het cyclamenbakje kunnen zijn geland om een klein nootje te begraven voor barre tijden. Zo groot is het bakje niet en het was niet echt omgewoeld. 

Nu zou het ook een Merel kunnen zijn geweest - ik heb het niet opgezocht maar dat zou wat mij betreft beter passen en dus meer voor de hand liggen.

Maar, het cyclamenbakje is dus tot wintervoorraadplek gepromoveerd. Hoe leuk is dat? En, ik heb niet - nu ik dit weet - gegraven en gecontroleerd of er nog meer schatten in de aarde rusten.

Ik doe gewoon mijn ding alsof ik van niets weet en de vogels doen het hunne. 

Kate
25 september 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten