donderdag 1 september 2011

Aardappeloogst 2011

landgoed na het rooien
Vanmorgen - zeg ik terwijl ik halverwege de middag tegen dreigende luchten aankijk - was het zonnig en droog. In een opwelling besloot ik niet te wachten tot morgen of overmorgen maar nu de aardappels te rooien.

Het weer is onvoorspelbaar en wat zal een droge dag doen voor aarde die dag in dag uit, nachten lang beregend is? 

De emmer met daarin het bakje met de uitgelopen ui die niet wil bloeien omdat ik er te veel groen heb afgehaald om mee te koken :-), en het bakje waar ooit gemengde sla in zat en nu een andijvieplantje naar voren gehaald. Bakjes eruit, emmer naar binnen.

Toen kon ik bij de zak. De enige aardappelplant die er nog was uit de aarde getrokken en in de vuilnisbak gedaan - aardappelloof hoort niet op de composthoop! De nasturtium uit de aarde getild en even laten hangen aan de buis waar omheen het zich al aan vast heeft geklemd.

zak E nog niet gerooid
Pas toen de zak tegen de gevel stond, dacht ik eraan te gaan fotograferen :-). Niets aan te zien natuurlijk maar zo zag de zak eruit. Ik had een witte bak met drainagegaten klaarstaan voor dit moment en die paste, als verwacht, in het gat achter bak A en voor de compostbakken voor het rek.

Zak E is nu dus bak E geworden en voorzichtig schepte ik de natte aarde over. Mooie vette aarde - het klinkt als boerenpraat maar na de bovenste laag van recent groente- en tuinafval was dat wat ik aantrof. Het heeft dus gewerkt om de zak ermee te vullen en de aardappelen het werk te laten doen van grondreiniging.

aardappels uit zak E
Ik verwachtte niets maar tot mijn verrassing stuitte ik diep in de zak op aardappels. Ik tel er twaalf en laat twee of drie knikkertjes buiten beschouwing hoewel ik ze wel heb en zal eten. Twaalf aardappels is prima wat mij betreft. Mooie maat ook dus ik heb weer een paar dagen te eten :-).

aardappeloogst 2011
De aardappels heb ik afgeveegd met een oude handdoek en ze liggen nu te drogen bij de balkondeur. In bak E heb ik nog wat nieuw composteringsmateriaal gedaan en daarna kon de hele zak er mooi bovenop. Een volle bak met goede aarde staat klaar om beplant te worden.

Volgens het teeltschema komt er nu kool in bak E. Dat zou kunnen. Ik heb nog wat boerenkool zaailingen en ook een chinese kool plantje. Eventueel kan ik er nog een andijvieplantje bij doen. En over een paar maanden misschien wat bloembollen. Leuk! Ik wacht nog even.

bak E met erachter de oogst
Nou, ik wachtte natuurlijk helemaal niet want ik had nog die cyclaam. Ik wilde haar splitsen maar durfde niet. Het cyclamenbakje is nog wat onbereikbaar achter de pronkbonen en het plantje is aan de grote kant voor de ruimte die ik in het hangbakje naast het rek heb. Vandaar dat ik haar maar in bak E heb gezet. 

Ik hoop dat ze straks zichtbaar zal zijn maar ik zie nu al dat dat niet zo is :-). Die cyclaam zal nog wel een ander plekje gaan krijgen, denk ik zo. Voor nu staat ze goed. 

cyclamen in bak E
Ik heb ook nog de rozemarijn en daar weet ik even geen raad mee. Ze heeft goede drainage nodig en ik twijfel of bak E haar die zal geven. Misschien moet ik een aparte pot maken die ik eventueel naar binnen kan nemen. 

Mijn tijm in bak I heeft het na een heel voorspoedig voorjaar niet gered en zou dus ook vervangen moeten worden. Ze heeft dezelfde eisen: arme, goed doorlatende aarde en zon :-). 

rozemarijn op bak B
Vooralsnog heb ik geen nieuwe tijmplant en de rozemarijn laat ik maar even op de aarde van bak B staan. De nieuwe bak E geeft me nu al genoegen en die aardappels dat is gewoon weer zo'n cadeautje van moeder Natuur. Heerlijk!

Het is nog steeds droog maar lang geef ik het niet. Morgen dan maar de zak bij mijn moeder omgooien. Ik verwacht ook daar niet veel en hoop stiekem net zo verrast te worden als vandaag hier op het landgoed.

Kate
1 september 2011 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten