woensdag 23 november 2011

Feest buiten en binnen!

bak E: o.a. knoflook, rucola
Het is nog steeds prachtig op het landgoed.

Bak E staat vol met groen: een rand van knoflook omzoomt rucola die niet heel hoog is en waar ik nog niet van geproefd heb. Onder de stukjes vliesdoek heb ik optimistisch of in een gekke bui op 10 november nog veldsla gezaaid.

nasturtium bak E
Meer naar voren in de linker hoek voor van dezelfde bak staat een nasturtium met schitterend blad op grondniveau maar ook bovenaan de electrabuis die klimsteun biedt. Niet veel bloemen hier maar met geel en heel helgroen desondanks erg mooi.

tagetes bak A
In bak A, die voor bak E staat, groeit prei net zo traag als vorig jaar. 

Hier is de blikvanger vooral de tagetes, het afrikaantje dat bloeit alsof er geen winter op komst is. De kleinere tagetes zijn allang in winterslaap of weggehaald maar deze blijft nog wel even staan.

nigella in de opstand in bak A
In de opstand in A tegen bak E aan is het de zaaddoos van de nigella, het juffertje-in-het-groen dat het oog verwent. 

De bloemen waren dit jaar klein, iel, laat en vielen tegen maar de restanten, het geraamte maakt veel goed. Een van de kleinere dozen heb ik open geknepen. Ik hoop dat het zaad vroeg in het voorjaar zal kiemen waar het viel.

onbekend talent in spaanbakje*
Op de bovenste plank van het rek staat het spaanbakje waar ik vorig jaar gemengde zomerbloemen in had en dat ook dit jaar iets maar niet veel heeft getoond van de mix aan zaadjes die ik in de aarde stopte. 

Tot mijn genoegen zal echter - net als vorig jaar - een mij onbekende bloem(*) weer gaan bloeien. Leuk!

anemoon in pot O
In de andere bakken en potten steken her en der bloembollen hun hoofd boven de aarde.

In bak O, die van de zinnia, staat een anenoomstengeltje fier overeind. Vorig jaar heb ik wel iets van groen gezien maar geen bloemen, ik hoop dit jaar op een beter resultaat. 

Mijn erwtjes, die ik op 10 november in closetrolletjes zaaide, zijn nog steeds niet zover dat ik ze kan uitplanten, ik begin ongeduldig te worden :-) maar zag net dat er wel puntjes groen met de aarde aan het vechten zijn. Het zal nu niet lang meer duren. 

koriander op vensterbank
Binnen, in de gember- en basilicumbak, zaaide ik koriander. Tot mijn verrassing gebeurt er van alles. Het resultaat is nu al beter dan alle pogingen die ik buiten deed met korianderzaad. 

Ook in bak F waar ik gelijktijdig zaaide zijn voor het eerst dit jaar koriander-zaailingen te zien, kleiner - natuurlijk dan binnen. Misschien is koriander gelukkiger in de herfst?

Ik ben blij met alle planten en zeker ook met de lidcactus die binnen een paar weken van knop naar bloem is gegaan. 

lidcactus binnen
Onverwacht, niet verwacht, jaren geen bloemen gehad tot eind vorig jaar en nu, met een nieuwe pot en ietsje nieuwe aarde en misschien een betere plek en na een koele zomer: feest in de kamer! Wat heerlijk.

Kate
23 november 2011 

(*) Het duurde even maar ik ben er achter: het onbekende talent in het spaanbakje is een muurbloempje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten