woensdag 2 november 2011

Magisch landgoed!

cosmos
Na een zomer van weinig bloggen, gewoon omdat er weinig tot niets gebeurde, wil ik momenteel juist iedere dag laten zien wat er gebeurt op het landgoed. Er zijn zoveel ontwikkelingen, het gaat zo hard en het is zo leuk...

De cosmos, het zal u niet verbazen dat ik daar maar weer mee begin, is opnieuw gegroeid. Alle bloemen aan de top zijn nu uit. Jammer genoeg is de plant te lang zodat ik binnen dat bloeiende scherm moet missen. 

Dat klinkt dramatisch maar ik heb van achter mijn computer zicht op drie cosmos bloemen boven twee nasturtiums boven een cosmos boven witte viooltjes. Nee, ik kom - ook binnen - niets tekort.

paprika nog aan de plant
Een van de grote genoegens van een landgoed-aan-huis is dat je maaltijden kunt bereiden zonder naar buiten te hoeven voor de ingrediënten. 

Vandaag had ik geen zin om de straat op te gaan ondanks het feit dat ik wel iets nodig had om het restje kalkoen tot een maaltijd om te toveren.

Op het landgoed wenkte mijn enige en vast lekkerste paprika me. Samen met het beetje kalkoen, een ui en knoflook wat verse tijm, rozemarijn en basilicum en de laatste pepertjes - nog groen aan de plant - ga ik een heerlijke ragout maken*.

Wat zal ik het plukken, het oogsten, het gemak van vers-over-de-drempel missen. Onder andere daarom zal ik ook in 2012 mijn groente prioriteit geven boven de bloemen waar ik zo van hou. Ik heb er wel even over nagedacht hoor. De oogsten zijn klein, vallen soms tegen en geduld moet je hebben.

landgoed 2 november 2011
Ik dacht erover meer bloemen te zaaien. Dat ga ik ook vast doen. In elk geval ga ik veel meer voorzaaien om de kans op ontkieming en groei te bevorderen. 

Maar, om heel eerlijk te zijn: kijk naar het landgoed van vandaag. Ik heb amper reden tot klagen met nog zoveel bloemenpracht.

Gek dat ik al zo met volgend jaar bezig ben :-). Niet zo gek... Voorbereiding is het halve werk. Ergens las ik dat je in oktober alvast calendula (goudsbloem) kunt zaaien. Ik heb het gedaan. Lach niet: vier zaadjes in bak A, die waar nu de tagetes (afrikaantjes) bloeit (rechts op de landgoed foto) en de prei.

E: knoflook gepoot op 15-10-11
Vier zaadjes ook in bakje O, het ronde bakje voor bak A waar o.a. knoflook zit die net als ik in bak E dagelijks groeit. Vergelijk de foto maar met die van 31 oktober en je ziet hoe hard het gaat. 

Over de tuinbonen schreef ik dat ik al twee puntjes boven de aarde in de closetrolletjes uit zag komen. 

tuinbonen gezaaid op 21-10-11
Gisteren waren het er meer en vandaag weer meer. Vijf of zes sprietjes zie ik in het kasje. Zodra het plantjes zijn gaan ze naar bak H.

Dit is het seizoen dat me doet beseffen dat elk einde ruimte schept voor een nieuw begin. Ik haalde de paprika en peperplant uit bak G die nu helemaal kaal lijkt. Lijkt maar niet is want onder de grond zijn de bollen aan het groeien. Hier en daar zie ik, in de kleinere bakken al puntjes omhoog komen.

bladcompost van blad uit 2010
Het is het seizoen van naar beneden dwarrelende bladeren. Vorig jaar heb ik twee grote plastic zakken gevuld, geperforeerd, bewaterd en dichtgeknoopt. Vandaag maakte ik ze open. Er is nog niet heel veel te zien maar het proces van bladcompost duurt dan ook twee tot drie jaar. 

Ik heb de inhoud samengevoegd in één zak waardoor ik nu onder de onderste plank van het rek plaats heb voor een nieuwe zak bruin goud, zoals tuiniers het noemen. 

aardbeiplant
Die zak is er nog niet want de bomen zitten nog volop in het blad. Prachtige kleuren net als de bladeren van mijn aardbei plant. Magisch!

Het is een magisch seizoen. Intrigerend en spannend, vol verwachting op de rand van dood en leven, tussen zon en regen biedt het landgoed houvast en een doel. Wat meer kun je wensen?

Kate
2 november 2011


* als u over de drempel van volwassen inhoud wilt stappen, kunt u op mijn blog "Kate schrijft over ketens en kneuterigheid" lezen hoe ik de knoflooksoep maakte die ik vooraf at. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten