zondag 28 november 2010

Bladcompost

Het is echt wintersportweer: koud, blauwe lucht en een stralend zonnetje. Misschien daarom maar vandaag heb ik een grote plastic zak gevuld met dode bladeren. 

Je kunt er heel simpel bladercompost van maken. Nou ja, je maakt niets zelf natuurlijk, dat doet de natuur en dat maakt het nog makkelijker dus aantrekkelijker.

Bladeren fijn maken - dat vergat ik - en in een zak verzamelen. Aandrukken en iets vochtig maken - dat hoefde ik niet omdat de vorst er vannacht goed overheen is gegaan - en de zak dichtknopen. Gaten rondom prikken en ergens in de schaduw wegleggen - in mijn geval op de onderste plank van mijn rek.

Wil je het proces helpen dan kun je af en toe de zak wat op schudden of de inhoud bijwateren in hele droge periodes maar het belangrijkste wat je kunt doen is wachten, niets doen, geduld betrachten. Zes maanden tot een jaar maar langer - 2 of 3 jaar - is zeker niet verkeerd.

Het duurt lang maar dan heb je ook wat: een uitstekend, gratis en natuurlijk middel om de structuur en watervasthoudendheid van de aarde te verbeteren.

Kate
28 november 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten