vrijdag 5 november 2010

Mussen vallen van het dak

doperwtplantjes
Raar weer: nu is het weer veel te zacht voor het begin van november. De mussen vallen bijna van het dak zo warm is het.

En dus groeien de bollen de grond uit, de knoflook is ook al centimeters uitgelopen en die weeuwenteelt - dat experiment met het vroeg zaaien van erwten en tuinbonen om ze na rust en groeistop gedurende de winter met voorsprong op het bord te krijgen vroeg in het voorjaar - het gaat hard. Te hard? 

Mijn erwtjesplanten boksen tegen "het dak" dat ik boven of over hun hoofden had geplaatst en erwtplanten worden wel 1,5 meter hoog... What to do? Of maar misschien niets doen? Terug stappen, de natuur haar werk laten doen en kijken of er wat of wat er van komt?

cyclamen
De dagen zijn, ondanks de milde temperaturen, al behoorlijk donker en ik ben blij dat ik bijna fluoriserend roze cyclamen heb hangen. 

campanula (wit) en calendula (oranje)
Op de hoek van een van de sinaasappelkistjes staat een bakje campanula's, ook die piepen door de grijze lucht en de groene bladeren heen. Heel leuk hoe die goudsbloem haar toon toevoegt aan de compositie.

gemberplant
Uitermate elegant groeit de gember op mijn vensterbank. Ik heb op 9 oktober een uitgelopen gemberwortel plat in aarde geplant, matig water gegeven - zo simpel, zo leuk!

Van dag tot dag zie ik de steel hoger worden en gespannen volg ik hoe steeds een nieuw blaadje zich ontvouwt. Bijzonder. Het wordt een hoge plant die in het voorjaar naar buiten mag en waar ik dan hopelijk een "echte" gemberwortel van kan oogsten.

Overigens, nog steeds ben ik er niet aan toe gekomen om mijn bietjes te oogsten. Iedere keer is er wat anders maar zodra ik ze "heb", zal ik ze hier tonen.

Ik heb op de een of andere manier minder tijd om te bloggen en, eerlijk is eerlijk, er is ook minder te tonen maar van de week hoorde ik gepiep, ik dacht eerst met enig alarm aan muizen maar nee. 

mus
Er zat een musje op de dakrand en zelfs toen ik achter de glazen balkondeur stond gewapend met mijn camera bleef het zitten, alsof het wilde zeggen: 'kijk naar buiten, geniet van al dat moois, het mag dan november zijn en nat, je landgoed is springlevend, je krijgt zelfs bezoek van mussen'. Ik klikte en liep terug naar de tafel en toen ik omkeek was ze weg :=).

Zo leuk is en blijft het hier op die paar vierkante meter balkon.

Kate
5 november 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten