zondag 21 oktober 2012

Bloemen in de herfst

landgoed 21-10-2012
Er is meer kleur nu het herfst is dan gedurende heel de zomer.  

Gek. Zomerbloemen: ik denk altijd en ik wacht en verwacht een feest van kleur in juni, juli of augustus maar als het dan oktober is, bloeit er meer dan tijdens de zomermaanden.

Het is ook nog steeds bijzonder groen en zoals te zien op de foto komt dat o.a. door de prachtige aubergineplant - de plant met de grote bladeren links op de foto. 

Ik kan het niet laten met mijn handen over de zachte bladeren te gaan :-). Oogst zal ik niet meer krijgen maar wat is het een mooie plant!

Het lijkt wel of het hele landgoed achterloopt bij de seizoenen. Misschien ligt het aan mij. Wat weet ik er ook van? Maar juist daarom ben ik altijd zo blij met wat ik zie en beleef.

cosmos
Opnieuw is er de de cosmos. Te laat naar mijn mening maar hij bloeit. Drie of vier bloemen hier en de plant op het terras bij mijn moeder is helemaal een wonder met vandaag vijftien bloemen en meer dan dat aantal knoppen!

Cyclamen
Hier heb ik voor kleur wederom een cyclamen gekocht. Dit jaar in zacht roze. Om eerlijk te zijn, vind ik de plant niet het allermooiste maar de kleur die het brengt op het landgoed is zeer welkom.

klimmende winde
De klimmende winde ofwel ipomoea langs de regenpijp omhoog geleid - en dus niet op de grote foto - zit eindelijk in de knop. Zacht paarse bloempjes komen eraan - als het goed is.

viooltjes
Natuurlijk zijn er de viooltjes zo groot als ik ze kon krijgen - opnieuw dit jaar van de Lindengrachtmarkt. Vooral de oranje in het hangbakje zijn momenteel zichtbaar. De paars-witte zal ik later als de bakken leeg zijn zien.

calendula
En dan zijn er de goudsbloemen. Vorig jaar zo gemist en dit jaar prachtig, wat geniet ik van ze. Zoals ik geniet van de nasturtium in het rek met haar feller, heller gekleurde oranje bloemen. Soms verfoeid maar in de herfst doen ze me goed.

En dan is er in het cyclamenbakje - waar ik dit jaar niet de cyclamen heb geplant :-) - nog een bloeiende korenbloem en de madeliefjes zijn er heel klein en voorzichtig ook weer in bloei. Er is een muurbloempje dat ik stekte uit het bloemenbakje in bloei. En tuinbonen.

Heerlijk al die kleuren wanneer het grijs is en regenachtig - zoals het fijn is ze te zien wanneer de zon schijnt. En heel grappig... bij het linken naar vorige berichten, merk ik dat ik elk jaar wel een soortgelijk blogje maak over bloemen c.q. kleuren in de herfst. Zo belangrijk is het voor mij :-). Zo fijn!

Kate
21 oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten