zaterdag 20 oktober 2012

Zonnebloem en koolmeesjes

Al een paar dagen doen koolmeesjes mijn landgoed aan. Dat is hartstikke leuk! Ze komen af op de paar pronkbonen die nog aan de planten hangen en in het bijzonder op de zonnebloem.

zonnebloem op 22-08-2012
Het is jammer dat ik dit seizoen weinig of geen tijd had om te bloggen. Zodoende heeft u de allereerste zonnebloem in mijn landgoedtijd gemist. Gelukkig heb ik wel steeds foto's gemaakt.

Dit is de bloem zoals ik haar op 22 augustus jl. vastlegde. Een prachtig exemplaar. Ik kon vanaf het landgoed de hoofdbloem niet zien. Zonnebloemen draaien met de zon mee en ze toonde mij steeds haar rug.

Hangend vanuit het slaapkamerraam zag ik dat ze geel was maar niet egaal geel. Beetje oranje zat erdoor. Ik heb eigenlijk geen idee welke soort het was. Het log levert geen uitsluitsel.

Ik zaaide in de koude bak voor op 3 maart en de 19e maart schrijf ik dat er 'beweging' te zien is. Dat betekent dat de zaailing boven de grond is gekomen. Welke soort het was, staat er niet bij.

Op 12 april heb ik een zonnebloem overplant in bak G. Ik log dat het plantje een beetje 'gammel' is en dat ik er een cloche overheen gezet heb. Ik denk dat dit de plant is die uiteindelijk zo mooi heeft gebloeid.

Ze is lang geworden en heeft best een dikke steel. Ik moest haar naar voren leiden zodat ze langs het draadgaas dat over een deel van de bakken hangt heen kon groeien. Dat gaas was ook meteen een mooi bevestigingspunt ter ondersteuning. 

Gebloeid heeft ze maar niet heel lang. Gelukkig kwamen er na de hoofdbloem nog vier kleintjes onder zodat ik alsnog een van de 'gezichtjes' kon zien. Leuk! 

Vandaag las ik dat als je een zonnebloem topt er meer bloemen komen. Wie weet is dat een tip voor volgend jaar.

zonnebloem op 18-10-2012
Nu, zo'n twee maanden verder hebben de koolmeesjes haar ontdekt. Ze pikken de zaden mee die ikzelf ook wel had willen hebben :-). 

Ik hoef er echter niet van te eten en bovendien kan ik er niet bij. Ik heb ook nog wel zaad, denk ik, en anders koop ik volgend jaar nieuw.

Ondertussen geniet ik van het getjilp en het af en aan vliegen van de kleine vogeltjes. Na dagen van proberen, lukte het me deze foto te maken van een van de kleine dieven op mijn hoogste bloem tot nog toe.

Iedere dag lijken het er meer te worden. Gelijk hebben ze en ik geniet!

Kate
20 oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten