vrijdag 5 oktober 2012

Oktober is daar

landgoed 5 oktober 2012
Oktober is begonnen en op het landgoed - en erbuiten - tref ik voorbereidingen voor de winter hoewel het landgoed nog heerlijk groen oogt. 

Vol ook maar dat kan komen doordat de dahlia's die normaliter in het pad rechts van bakken A en E staan voor op het landgoed geplaatst zijn.

komkommers aan het rek
Stomme dahlias :-)! Weinig of geen bloemen gezien ondanks genoeg aandacht om ze vermeerderd te krijgen en door de winter. 

Die moeite weet ik niet of ik me nog zal getroosten. En dat geldt ook de geraniums. Maar je weet het nooit. Vorig jaar had ik geen enkele komkommer en dit jaar, laat als het is, groeien er drie komkommers. 

de grootste komkommer nu
Mooi gezicht achter op het rek in bak D waar de spijlen steun geven. 

Ik was vergeten geduld te betrachten, ze niet te vroeg te oogsten wanneer ze de maat van een augurk hebben bereikt. Wachten, gewoon wachten. Maar kijk eens wat een pracht exemplaar! Ik kan niet wachten - oeps...


rucola
Op 10 september heb ik wat rucuola gezaaid in bak G. Ik had op dezelfde datum ook veldsla gezaaid in bak I maar daarvan is niets te zien.

Op de foto zie je dat dit het seizoen is van de bladval. Ik ben vast van plan ook dit jaar weer bladcompost te maken. Nou ja... maken? Bladeren verzamelen en in een gesloten zak onderin het rek te gooien tot je volgend jaar die zak opent.

bladcompost: 2 jaar oud
Dat deed ik een weekje geleden. Ik had twee zakken staan: een van vorig jaar en een van het jaar ervoor. Je kunt op de foto's mooi het verschil zien. 

bladcompost: 1 jaar oud
De inhoud van de zak van twee jaar geleden heb ik verdeeld over de bakken. De andere zak heb ik omgegooid en weggezet tot volgend jaar.

Ook vandaag was ik op het landgoed. Ik knipte de bijna-laatste tomaten van de planten. Ze zullen achter het glas op de vensterbank kleur krijgen meer dan van de zon die er nu vaker niet dan wel is. 

de bijna-laatste tomatenoogst
Bovendien kon ik hierdoor de leeggeplukte tomateplanten uit de bakken halen. Stokken eruit. Ruimte voor bollen die ik heb liggen klaar om te planten: hyacinten, blauwe en witte druifjes, nog wat tulpen en narcissen en sneeuwklokjes. 

viooltjes
Het enige - hoor mij! - dat nog ontbreekt zijn kievitsbloempjes maar morgen is het markt en wie weet wat ik tegenkom!

Een paar weken geleden kocht ik er viooltjes. Mooie grote vlammende winterviooltjes. Ze stralen in het hangbakje en ik kan ze zien zelfs nu ik de balkondeur alweer inpak tegen de tocht.

cosmos
En natuurlijk geniet ik van de cosmos. Wat een prachtige bloemen zijn het toch! Ik hoop dat ik er nog lang van zal kunnen genieten. 

Bloemen - ik heb hier op mijn pc tafel weer een vaasje met de laatste goudsbloemen en nasturtium - zijn een, mijn tonic tegen winterdepressie.

Nu het landgoed kaler en kaler wordt, is het fijn te weten dat er dotjes kleur zullen zijn. Nodig ook. Als ik morgen op de markt nog iets tegenkom, dan zal ik het niet nalaten nog wat te kopen.

Kate
5 oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten