zaterdag 7 december 2013

Tussen Sint en Kerst

landgoed op 07-12-2013
Het stormt maar door en de eerste natte sneeuw bleef liggen in de goot. Hagelstormen en ik moest uitkijken dat ik niet uitgleed toen ik de paar meter van huis naar dat van mijn moeder liep. Koning Winter is in aantocht.

Vandaag nam ik de dahlia's mee terug van het terras van mijn moeder. Ik knipte de zielige, kale stengeltjes af tot een paar centimeter boven de aarde en nu mogen ze rusten, bijdrogen in een bak in de keuken zodat ik de slakken kan weghalen die ook nu ongetwijfeld naar de opperlvakte zullen kruipen.

De bak met dahlia's van het landgoed ging gisteren van de keuken naar de trap en binnenkort gaan alle potten in een grote plastic bak onderaan de trap bij de ingang waar het donker en koel is. Tegen het voorjaar zullen ze uitlopen en zal ik eens kijken of ik de knollen kan of wil vermeerderen.

rode biet
Over knollen gesproken... Ik heb een rode biet geoogst :-). Geen idee wat ik er mee zal doen. Misschien gewoon koken en uit het vuistje eten als een soort van snack. Er was nog meer rode bietloof in bak G maar knollen kon ik nog niet zien of voelen en of die nog gevormd gaan worden is de vraag.

peterselie in bak B
In B staat een zielig ogend peterselieplantje. Het is een stuk van een bij de supermarkt gekochte peterselieplant. Hij stond weken gewoon op het terras bij mijn moeder tot ik hem, kaalgeknipt, half bij haar in de kruidenbak plantte en half hier in B. Ik hoop dat het net zo'n krachtige plant wordt als ik een tijd geleden in B had.

Verder heb ik natuurlijk weer stokken weggehaald uit diverse bakken waar het kon. Ik haalde een paar goudsbloemplanten weg en knipte die klein boven de compostbak en ik heb nog een flinke tas met bladeren - meest van het terras - geraapt en de zak bladcompost 2013 bijgevuld.

zaad van leeuwenbek in B
Het is fijn dit te doen. Het is toch of je je ook zelf op deze wijze instelt op kou en een periode van niet meer op het landgoed kunnen en willen. 

Het is het afwikkelen van het seizoen. Afsluiting en het begin van het nieuwe. Ik moet hoognodig mijn zaden opruimen en eens kijken wat ik volgend jaar wil.

leeuwenbek in G
Ondertussen viel mij op, tijdens een stadse wandeling vanmorgen, dat er nog best veel bloeit bij mensen in hun geveltuintjes. Ik zag bijv. Spaanse Margrieten. Hier bloeit de leeuwenbek nog en tegelijkertijd 'oogst' ik het zaad van zijn uitgebloeide broertje. Ook dat met het oog op volgend jaar.

De geraniums zijn iel en Monty Don zou ze ongetwijfeld al hebben verwijderd maar ik niet. Het iele rode bloemetje tegen de witte achtergrond is schilderachtig en de roze/witte bloemetjes aan de andere kant van het rek zijn gewoon mooi. 

geranium in Q op rek
Het landgoed is mooi. Het terras van mijn moeder is een plaatje met verkleurd loof van de hazelnoot boom en vogeltjes die er neerstrijken en weer wegvliegen. Terwijl ik dit type heb ik uitzicht op een prachtig dreigende lucht. Lagen van donkergrijs, wit en alles er tussenin drijven langs.

De wind is gaan liggen. Het is stil. Het lijkt of er rust heerst maar de eerste druppels zijn al gevallen en het licht hier in de kamer is aan. Het is nog herfst. De sint is vertrokken en de Kerstdrukte - die hier altijd wel meevalt - is nog niet daar. Het is stil en rustig. Ik geniet ervan.

Kate
7 december 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten