donderdag 2 april 2015

Landgoed seizoen geopend

landgoed op 2 april 2015
Ik ben te lui om te bloggen. Er is ook veel gebeurd ondertussen. Ik maak af en toe een foto van het landgoed maar het komt er niet van om er een blogje bij te schrijven of zelfs maar om de foto als weerslag van het 'nu' te posten.

Ondertussen dendert het jaar verder, ongeacht verdriet of weerstand, met zomerse dagen in de winter en dagen van storm in het voorjaar. Ik ben er moe van maar gelukkig doet het landgoed waar het goed in is: het geeft kleur en fleur en optimisme aan mijn dagen.

Een paar weken geleden met als idee dat ik zeker geen onverteerde compost kon verhuizen, keerde ik de compost in mijn compostbakken. Naast de twee bakken vond ik een lege (niet dus) potgrond zak die voor een kwart gevuld was met wat toch echt verteerde compost was vol wormen. Het maakte me blij. Ik hoop dat de grond er ook blij van is geworden.

narcissen bak G op 22 maart jl.
Van de week heb ik de drie narcissen die ik had, geplukt. Ze lagen op de aarde en slechts een was in die staat zichtbaar door de balkondeur. Nu staan ze gedrieen in een vaasje mooi te zijn. Vorig jaar plukte ik er zeven in de linker border op het toen verlaten terras van mijn moeder.

Zij overleed in februari en de verloofde van mijn broer die de week erna arriveerde, heeft het terras inmiddels geschrobd - weet ik van mijn broer.

Zijn liefde wilde zo graag met mij tuinieren en we zijn ook een keer samen naar een tuincentrum geweest waar we zaaikasjes en zaad en zaaiaarde en nog zo wat kochten.

Zij zaaide vervolgens - onwetend of onnadenkend - een heel pakje tomatenzaad en was van plan ook het pakje paprikazaad op te maken. Ik werd gebeld dat zij kasjes tekort kwam. Ik bracht er een stuk of vier en stond een beetje verloren in de eens vertrouwde keuken waar zij begon te koken. Ik ben maar weer naar huis gegaan.

Dat huis van mij dat ik graag zou inwisselen. En dus heb ik niet een maar twee zoekopdrachten uitgezet. Een voor Amsterdam en Amstelveen, een voor Haarlem en Heemstede. Ik zoek een huis met een tuin. Het landgoed kon ondertussen blijven zo het was maar veel zou ik er niet meer aan doen. Jaja.

cyclamenbakje, bak D, Q: viooltjes en narcis

Ach ja. Ondertussen begrijp ik dat ik voor de zomer echt nog niet weg ben en vandaag - zon: balkondeur open, wolken en wind: balkondeur dicht - heb ik voorzichtig toch maar een beetje geknutseld met zaadjes en aarde.

Een paar minibel tomaatjes, dat kan nooit kwaad. Ik weet immers niet of ik zal delen in de tomatenovervloed bij broer en zijn geliefde. Wat paprika en aubergine, oud zaad waarvan het maar afwachten is of er nog iets van zal komen.

Wat extra tuinbonen in bak I waar ik een paar weken geleden ook al iets zaaide. Gewoon omdat de bloemen zo geurig zijn. Een paar doperwtjes in dezelfde bak om vers en rauw uit de peul op te peuzelen. Iets om naar uit te kijken en me druk over te maken.

tulpen in bak B
Maar, dit is toch wel een hele leuke periode op het landgoed. Na sneeuwklokjes en een of twee krokusjes, bloeiden de trompet narcissen en nu zijn de blauwe druifjes aan de beurt en de kleine narcissen van Ikea indertijd. Ook zijn de eerste tulpen zichtbaar maar nog niet in volle bloei. Echt leuk. Vrolijk makend.

Oh, de gentina scabra die ik vorig jaar kocht op de bloemenmarkt en me tegenviel, lijkt op te komen in het hangbakje en bakken H en D. Leuke verrassing dat. Ik heb natuurlijk ook nog viooltjes. Momenteel, bak Q, bloeien er hele grote gele viooltjes.

regenpijpbakje: muurbloempje,
blauwe druifjes, viooltje
(van boven naar beneden)
Het regenpijpbakje is een plaatje met een viooltje dat al maanden bloeit, blauwe druifjes na het sneeuwklokje en een heftig bloeiend muurbloempje dat ook nog eens zalig ruikt.

En zo heb ik het landgoed seizoen, tegen alle verwachting en voornemens in, alsnog geopend en het is goed, meer dan goed.

Kate
2 april 2015




Geen opmerkingen:

Een reactie posten