zondag 15 april 2012

Een nest bij mijn moeder

linker ofwel border achteraan
Het terras van mijn moeder is een plaatje. Al maanden lang genieten wij van de bollen: krokusjes, winter akoniet, narcissen en nu de tulpen. Wat zal het leeg zijn als alles is uitgebloeid. Ik heb niet echt vervanging in gedachte. Ik plan er nooit veel. Doe maar wat. Maar met wat voor resultaat...

merel nest
Een paar dagen geleden waren we getuige van de bouw van een nest door moeder merel. Ze lijken steeds tammer te worden of dommer :-). Het nest hangt best laag in de boom. Nu zijn er hier geen katten maar wel Vlaamse Gaaien die ook van jonge vogeltjes houden...

nest boven achterste border
Even overwoog ik het nest te vernietigen. Nu is er nog tijd een ander nest, veiliger, hoger te maken. Maar ach... Tegen vogels kun je vogels niet beschermen. Ik heb het maar gelaten hoe het was maar ik besloot wel dat ik mij niet aan de kraamtijd en -plaats zal aanpassen. 

Als ik er moet zijn, in de achterste border, onder de hazelaar waar het nest is, dan zal ik er gewoon mijn ding doen. Nu kan ik nog niets want eerst moeten de tulpen uitgebloeid zijn. Daarna overweeg ik in elk geval er een wit bloemmengsel te zaaien. 

rechter border
De rechter border, die waar het nu een bont geheel is van paarse, roze, gele, witte bloemen zal ik met een roze bloemmengsel opfleuren. Daar is meer plaats voor andere dingen. 

Zo heb ik alvast wat erwtjes rondom de oude seringenboom geplant. Vorig jaar deden de stokbonen het er matig in vergelijking met die hier op het landgoed maar het is zo'n interessante plek voor klimmers.

terrasappelboom James Grieve
Wat ik nog meer zal doen op het terras weet ik dus nog niet. Ik heb in elk geval wel twee terrasappelboompjes gekocht en in mooie nieuwe bakken geplaatst. Ik kocht een Elstar-boom en een James Grieve. Die laatste laat nu kleine rode bolletjes zien. Dat is vast het begin van de bloesem maar dat is een gok.

Ja, het is leuk op bij mijn moeder. Erg vrolijk. Erg kleurrijk. Erg blij-makend. En dat is nodig want, zo zegt mijn moeder: 'we willen allemaal oud worden maar niet oud zijn'.

Iedere dag maken we een rondje over het terras en iedere dag is er iets nieuws te zien. Het is er bijna leuker dan op het landgoed waar het vol is en rommelig :-). Bijna, want ook ik heb tulpen en ook hier is elke dag anders. 

En zo hoort het. Dat is het fijne van tuinieren. Je hebt elke dag wat om naar uit te kijken. En nu, met dat nest bij mijn moeder is er extra veel te zien.

Kate
15 april 2012


* de foto's zijn van 13 april jl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten