dinsdag 10 april 2012

April is mij te kil

tomaten voor het verpotten
April is tot nog toe erg koud maar de zaailingen op de vensterbank hebben daar geen last van.

Spaanse peper verpot
Ik verpotte in het paasweekend aubergines, tomaten en Spaanse peper en ik heb nog meer dat nodig in ruimere potten wil.

Op 7 april pakte ik heel doortastend mijn courgette aan. Zo groot al... Een van beide zaailingen ging in een grote pot en staat nu in de koude bak hier op het landgoed waar hij nu al tegen het glas opgroeit.

de courgette die binnen blijft
De ander ging in een iets kleinere pot waardoor hij nog net in het vensterbankkasje past. Ik zie al knoppen. Ik weet het niet maar dit loopt uit de hand. Een mooie les voor volgend jaar: niet te vroeg zaaien!

doperwten Feltham First bak B
Ook buiten gebeurt er van alles. Het wortelzaad komt op. 

Ik heb een nieuwe zaaironde doperwten achter de rug - opnieuw voorgezaaid in toiletrolletjes. De vorige acht Feltham First Doperwtplantjes heb ik bij mijn moeder rond haar oude seringenboom gepoot. Hier op het landgoed zie je ze groeien - o.a. in bak B.

kapucijners voor in bak F
Dat geldt ook voor de kapucijners. Deze heb ik rechtstreeks in de aarde gestopt en zowaar is niet al het zaad verdwenen. Ze groeien traag maar ze staan er toch maar mooi.

Twee doperwtplantjes van mijn winterdebacle zijn overgebleven en groeien langs de lange rand van bak F. Ik heb er een stok naast gezet.

De tuinbonen en tulpen in bak H hebben gezelschap gekregen van de ca. 10 cm. hoge lathyrus plantjes. En ik heb er ook calendula - goudsbloemen gezaaid.

landgoed 10-04-2012, de voorste
zwarte bak is H met o.a. tuinbonen
Vorig jaar had ik er geen hier op het landgoed maar in toiletrolletjes zitten al wat kleine plantjes zodat ik dit jaar wel weer volop van goudsbloemen zal genieten. 

Mijn herinnering zegt dat ik ze laat in het jaar opeens ontdekte toen de erwten uitgebloeid en -groeid waren.

Zover is het nog niet... eerst komt nog de lente of hebben we die al gehad?

Kate
10 april 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten