vrijdag 27 april 2012

Klaar voor de IJsheiligen

bloeiende courgette
De klok tikt, de dagen tellen af. Het kan mij niet snel genoeg richting IJsheiligen gaan. Dit jaar zijn ze van 11 t/m 14 mei en daarna is het - zo luidt de wijsheid - voorbij met de kans op (nacht)vorst.

Daarna kun je dus met een veilig gevoel je plantjes buiten zetten. Niet alle plantjes natuurlijk want de aarde of grond is nog koud en de temperaturen kunnen flink tegenvallen.

Mijn courgette schreeuwt erom naar buiten te mogen. Vandaag had ik de eerste twee bloemen aan de plant die op een tafeltje onder mijn schuine raam in de woonkamer staat, in een plastic bak afgedekt met een glasplaat. 

Zo bouwde ik een kasje voor de veel te vroeg geplante plant die ook op 11 mei nog binnen moet blijven, eigenlijk. Maar ja... Misschien dat ik het er toch maar op waag. Eerst in de koude bak bij mijn moeder, die is hoger dan de mijne hier met een stuk vliesdoek ingepakt tegen de kou.(*)

Spaanse peper en aubergines
De tomaten, Spaanse pepers, aubergines groeien flink. Twee bakken vol plantjes staan in mijn vensterbank zonder kap of glasplaat en doen het goed. Van de derde bak haal ik morgen de kap weg want de tomaten plantjes groeien er tegenaan.

top van de tomatenplant in de
gemberbak
De tomatenplanten in de gemberbak zitten in de knop en zo waar, ik zag een stengeltje gember uit de aarde komen. Wat leuk! Toch nog of weer een gemberplant. 

Maar die tomatenplanten moet uit de bak naar buiten. Ik vraag me af waar ik ze zal zetten. Geen idee welke soorten het zijn. Misschien laat ik ze wel als cluster bij elkaar.

doperwten Marktveroveraar
Vandaag pootte ik tien doperwtplantjes Marktveroveraar uit. Op 8 april zaaide ik ze. Twee bakjes met acht closetrolletjes. 

De grootste, sterkste plantjes gingen in de aarde: acht in bak F en twee in bak B. Ze worden 150 cm hoog, hoger dan de Feltham First en daarom was ik opnieuw met stokken in de weer zodat ze voldoende steun zullen vinden tijdens de groei.

Laat mei maar beginnen! Ik ben klaar voor de IJsheiligen.

Kate
27 april 2012

(*) vandaag, 28 april, zoek en vind ik op diverse sites dat de courgette een bodemtemperatuur wenst van minimaal 20ยบ C. en ik lees data voor uitplanten van half en zelfs 20 mei. Tjonge... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten