woensdag 18 april 2012

Oogst van de winterzaai

prei oogst 18-04-2012
Het duurde even maar toen had ik ook wat, vandaag - net op tijd want ik had behoefte aan een verse hand groentes om de dis - pasta met gorgonzolasaus - wat op te groenen.

prei in bakje op 02-05-2011
Prei, blauwgroene winterprei Farinto gezaaid meer dan een jaar geleden op 12 maart 2011 in een zaaibakje. Twaalf preiplantjes plantte ik op 22 juli vorig jaar uit in bak E. 

Vier ervan heb ik vandaag kunnen oogsten. Dikker dan de prei van vorig jaar, een latere oogst ook maar nog steeds minder dan potlooddik.

Het lange groeiproces, de magere oogst van veel te dunne preitjes - dunner zelfs dan de dikte waarop je ze zou moeten uitplanten, dunner dan lente-uitjes - dit alles heeft mij doen besluiten volgend jaar de zaai van prei maar over te slaan. Dat het zaadzakje leeg is, maakt dat besluit makkelijker.

rucola oogst 18-04-2012
Ondanks het wat teleurstellende resultaat was ik vandaag toch blij met de oogst. Naast de prei, oogstte ik eindelijk ook rucola. 

Een handjevol. Gezaaid op 3 september 2011. Ik had veel eerder kunnen oogsten maar had er geen zin in. Vandaag was er zin en noodzaak en gelukkig smaakt de rucola ondanks de maanden "op het land" niet bitter. 

Heerlijk dat het landgoed weer als noodvoorraadkast kon dienen! Voorlopig moet ik hierna weer even wachten. 

bak H: tuinbonen en 3 tulpen
De tuinbonen staan goed, leuk met drie tulpen in het rood en geel en roze ertussen. De erwtplantjes groeien ook gestaag hoewel het er nog te weinig zijn. De kapucijners lijken met een groeistilstand te maken te hebben. Radijsjes en winterwortelen zijn gekiemd en ook heb ik al sla aan het groeien in de bakken buiten. 

Binnen staan drie bakken met diverse groenteplantjes. In de gemberbak heb ik twee stevige tomatenplanten en nog een paar scheuten die minder stabiel lijken. 

courgetteplant 18-04-2012
De courgetteplant blijft maar doorgaan. Ik heb volgens mij al bloemknopjes gezien. Ik heb geen idee hoe dit af zal lopen :-).

Hoe langzaam of snel de groentes ook willen groeien, nieuwe oogst is er nog niet. Vandaar dat het vandaag extra leuk was wat vers groen aan mijn pan te kunnen toevoegen.

Kate
18 april 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten