dinsdag 3 mei 2011

Tomaten op de vensterbank

'Oh, ze stond bij jou nog op de vensterbank?', vroeg de lieve mevrouw aan wie ik een van mijn zeven Spaanse peper plantjes gaf. 

Ja, al mijn tomaten, paprika, chili en aubergine plantjes staan nog op de vensterbank. Ik durfde het niet aan ze, ondanks het bestendige warme weer, al buiten te plaatsen. 

Niet dat de IJsheiligen, dit jaar van 11 t/m 14 mei, me schrik aanjoegen maar buienradar gaf en geeft aan dat het iets kouder zou worden begin mei. Gelukkig staan ze er nog: het gaat weliswaar niet vriezen maar een minimum van 3°C is - denk ik - echt te koud voor deze plantjes. 

aubergineplantjes op vensterbank
En ook binnen heb ik alle plantjes nog steeds voorzien van een kap of cloche hoewel ik wel ervoor zorg dat er lucht bij de plantjes kan komen zodat ze wennen aan de volgende fase.

Naast het weer was er nog een praktische reden om de vruchtplanten binnen te houden. 

Bak G, de bak waarin ze zullen komen was, is nog vol met afstervend tulpenloof. Gevolg: geen overzicht, geen plek om al te graven en in de rechterbovenhoek staat een pot met twee knoflookplanten op de aarde. Die knoflook is aan het omvallen, vergelen en hoewel ik geen dikke bol voel lijkt het me een goed tijdstip deze twee bollen te oogsten. 

Dat geeft me een extra bak om een van de kleine tomaatplantjes in te poten en een extra hoek in bak G voor een van de trostomaatplanten of een aubergine die wat hoger worden en steun bij het hek zullen vinden.

Op 11 en 12 mei staan de maan en de planeten gunstig voor het planten van vruchtplanten en dan zal ik de meeste plantjes hun definitieve plek geven. 

Dat brengt me bij het gebruik van de maankalender. Ik merk, nu ik er langer mee werk, dat ik er niet langer rigide aan vast kan of wil houden. Soms moeten zaailingen verpot worden en kun je niet wachten op de volgende plantdag. Soms heb je geen tijd op de juiste dag.

minibel tomaat
Al mijn vruchtplanten heb ik opgepot en/of verspeend tijdens zaaidagen. Ik heb het wel op een vruchtzaaidag gedaan maar kon niet wachten op de volgende plantdag. Dat zal ongetwijfeld komen door een gebrek aan planning of ervaring - geen idee.

De Maja- en Minibel kerstomaatjes zijn al echte plantjes - ik hoop dat ze kunnen wachten tot de 11e. Ik heb ze van een klein puddingbakje in een grotere yoghurtpot geplaatst. 

Dit jaar gebruik ik geen kleikorrels maar ik heb een dubbelgevouwen stukje karton op de bodem geplaatst om aarde te sparen en teveel aan vocht op te zuigen.

trostomaten voor verspenen
De zaailingen van het zelfgewonnen zaad van trostomaten konden vanuit de perspotjes naar de puddingbakjes. Ze zijn nog heel klein - kleiner in de puddingbakjes dan ze hier op de foto lijken. 

Ik hoop dat ze de komende dagen flink groeien zodat ik ook hen op 11 of 12 mei een andere plekje kan geven. Kan dat niet dan zou het ook kunnen op 20, 21 of 30 mei.

Kate
3 mei 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten