maandag 13 februari 2012

Dooi!

De dooi zette in gister en vandaag was het voelbaar, zichtbaar zachter dan het de afgelopen tijd was.

landgoed op 13-02-2011 gefotografeerd van achter het raam
v.l.n.r.: vroege ochtend, middaguur, late middag

Vroeg in de ochtend lag er nog een flinke laag sneeuw op de bakken hoewel het rek en de hangbakjes al bijna sneeuwloos waren. Rond het middaguur was de aarde te zien in de zwarte bakken en om 17:00 uur waren ze bijna helemaal zonder sneeuw.

bakken A (voor) en E (achter)
Op de bakken A en E lag toen nog steeds een dichte laag sneeuw. Maar voor het eerst in dagen zie je het groen weer van de knoflook langs de kant van bak E, de achterste bak.

Ik heb vol vertrouwen in de overwinter-kwaliteiten van knoflook. We zullen zien of dat vertrouwen gerechtvaardigd is. 

De witte plastic opzet achter op bak A, laat nog het mooie skelet van de kleine Nigella bloemetjes zien. Dit is dus een van de redenen dat ik die nooit afknip maar laat drogen in de aarde waar ze hebben gebloeid.

Er voor, te zien tussen de gebogen stok, zie je wat er over is van de prei. Ik ben heel benieuwd hoe die zich zal, of die zich zal herstellen.

landgoed 13-02-2011 17:15 uur
En dit is dan, iets groter dan hierboven, hoe het landgoed er aan het eind van de middag uitzag. Ik wilde zien en ik zie: groen, verlept, beurs maar nu al herstellend, klaar voor de lente.

Waar die is? Nou, ik hoor hem al zeker drie dagen steeds als middag avond wordt: dan fluiten de vogels in de bomen. En ook 's ochtends heel vroeg hoor ik ze roepen dat het lente wordt! Eindelijk lente!!!

Vandaag voelde ik me fitter dan in maanden, ik weet niet of het door het licht kwam, door de vogels, door het smeltende ijs, de aarde die haar schatten liet zien. Ik was fit en het was heerlijk.

Het duurt niet lang meer dan is het lente en morgen of overmorgen ga ik Spaanse pepers zaaien. Eindelijk!

Kate
13 februari 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten